Ethics code: IR.IUMS.REC.1397.017
Langarizadeh M, Moghbeli F, Ahmadi S, Maghsoudi B, sarpourian F, Nikokaran J. Needs Assessment of Self-Care Training Based on Cellphone to Design an Application for Liver Transplant Patients. TB 2023; 21 (5) :95-105
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3397-fa.html
لنگری زاده مصطفی، مقبلی فاطمه، احمدی شمیم، مقصودی بنفشه، سرپوریان فاطمه، نیکوکاران جلال و همکاران.. نیازسنجی آموزش خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه جهت طراحی برنامه کاربردی برای بیماران دریافت کننده پیوند کبد. طلوع بهداشت. 1401; 21 (5) :95-105
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3397-fa.html
، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران ، afatamy@yahoo.com
چکیده: (916 مشاهده)
چکیده
مقدمه: بیمارانی که پیوند کبد دریافت می کنند با محدودیت و چالش های مختلفی در طول زندگی مواجه خواهند شد که اغلب از آنها اطلاع کافی نداشته و باعث تاثیر در بهبود کیفیت زندگی بیماران می شود. ازطرفی استفاده از برنامه های کاربردی در مورد سلامت در حال افزایش است. هدف این مطالعه، شناسایی نیازهای آموزشی جهت طراحی برنامه کاربردی برای بیماران دریافت کننده کبد است.
روش بررسی: این مطالعه کاربردی و به روش توصیفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تائید قرار گرفت. جامعه پژوهش متخصصین گوارش و کبد بودند و از بین متخصصین شاغل در کلینیک کبد درمانگاه مطهری و بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا شیراز، 18 نفر بصورت هدفمند انتخاب شدند. تحلیل داده با استفاده از آمار توصیفی با نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد.
یافته ها: موارد آموزشی در قالب 10 محور اصلی تعیین شد. نتایج نشان داد در بین مفاهیم اصلی بیماری اکثر موارد ضروری تشخیص داده شد. اما مواردی شامل مایعات، انواع ورزش، سرطان پوست، علائم ابتلا به سیتومگالوویروس، بلع مواد محرک و تند، مسواک زدن صحیح، ضروری تشخیص داده نشد.
نتیجه گیری: نیازهای آموزشی در قالب داروهای پیوند، تغذیه، ورزش، سرطان، سیتومگالوویروس، عوارض گوارشی پس از پیوند کبد، دیابت، مراقبت های دهان و دندان، مادر شدن، تمایلات جنسی، تعیین شد با توجه به تاکید به مشارکت بیمار درسلامت خود و استفاده از برنامه کاربردی، تعیین موارد آموزشی مورد نیاز بیماران دریافت کننده پیوند باعث افزایش آگاهی و مدیریت بهتر بیماری می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/6/26 | پذیرش: 1401/7/18 | انتشار: 1401/10/30