Khodayarian M, Mazloomy mahmoodabad S S, Khaleghi moori M, Yoshany N. Research Priority Setting by Health Research Center regarding Effective Social Determinants on the Health. TB 2022; 21 (4) :1-19
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3336-fa.html
خدایاریان مهسا، مظلومی محمودآباد سید سعید، خالقی موری مهدیه، یوشنی نوشین. تعیین اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد مبتنی بر مدل پیشنهادی کارگروه توسعه تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (COHRED). طلوع بهداشت. 1401; 21 (4) :1-19
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3336-fa.html
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران. ، nooshin.yoshany@yahoo.com
چکیده: (941 مشاهده)
مقدمه: با توجه به پراکندگی های تحقیقاتی، محدودیت منابع، سردرگمی در انتخاب موضوع و کاربردی نبودن بسیاری از فعالیتهای پژوهشی، این مطالعه با هدف تعیین اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت بر اساس مدل COHRED انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع اکتشافی کیفی است که با مشارکت 11 نفر از متخصصان در خارج و داخل دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت. در ابتدا موضوعات پژوهشی از طریق تشکیل کمیته راهبردی و برگزاری 3 جلسه بحث گروهی متمرکز مشخص گردید؛ سپس تحلیل وضعیت موجود و تعیین نیازها و سپس اولویتبندی براساس معیارهای چهارگانه مدل COHRED انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد و رتبهبندی حوزههای استخراج شده بر اساس مقایسه میانگین صورت گرفت.
یافتهها: در این مطالعه 50 اولویت پژوهشی در پنج حوزه مربوط به مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت تعیین شد. حوزه ها به ترتیب اولویت شامل عوامل روانی- رفتاری، سلامت اجتماعی، سبک زندگی، عوامل محیطی و ظرفیتسازی بود.
نتیجهگیری: در این مطالعه اولویتهای پژوهشی مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد براساس مدل COHRED تعیین شد. اولویت اول به عوامل رفتاری و روانی اختصاص یافت که میتوان به اهمیت شکلگیری مفهوم خانواده سالم به عنوان بنیادیترین هسته اجتماعی پی برد. پیشنهاد میشود جهت انجام تحقیقات کاربردی و تخصصی شدن فعالیتهای مرکز تحقیقات در راستای اهداف و چشم انداز تعیین شده، اولویتهای استخراج شده مورد توجه محققین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/2/10 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1401/9/10