Ethics code: IR.YAZD.REC.1400.086
Kalateh Sadati A, Saboohi Golkar Z. Virtual Learning and Parental Stress Experience in the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study in Tabas City. TB 2022; 21 (2) :31-40
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3327-fa.html
دانشکده ی علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، asadati@yazd.ac.ir
چکیده: (864 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائل و چالش های خانواده ها در همه گیری کووید-19 آموزش فرزندان بود. عوامل متعددی آموزش و کیفیت آن را تحت تأثیر قرار داده است. هدف تحقیق حاضر کشف و واکاوی تنش و نگرانی خانواده ها در موضوع مذکور است.
روش بررسی: این مطالعه ی کیفی در سال 1400 در شهر طبس انجام شد. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 17 نفر از والدین که دانش آموز مدرسه ای داشتند، استفاده شد و داده ها به روش تحلیل مضمونی تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل داده ها نشان داد که والدین نگرانی ها و تنش چندگانه ای را در رابطه با آموزش فرزندان خود در همه گیری تجربه کرده اند. موضوع کیفیت آموزش از یک سو و چالش های فرهنگی اجتماعی مرتبط با فضای مجازی از سوی دیگر، مهمترین دغدغه والدین بود. چهار مضمون برساخت شده این مطالعه عبارت بود از چالش های اجتماعی شدن، مسئله آموزش، هراس رسانه ای و مشکلات اقتصادی و محیطی.
نتیجهگیری: توجه بیشتر سیاستگذاران به مسائل و مشکلات خانواده ها در موضوع آموزش مجازی، پیشنهاد می شود. در همین زمینه، توجه به گروه ها و خانواده های آسیبپذیر در اولویت باشد تا موضوع محرومیت از تحصیل، فرزندان این خانواده ها را تهدید نکند. از سوی دیگر، مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با رسانه و ضعف سواد رسانه ای والدین به عنوان یک چالش عمده در این زمینه مطرح است. ضرورت دارد متولیان فرهنگی و اجتماعی و نیز محققان و نظریه پردازان اجتماعی، روان شناسی و مددکاری اجتماعی در این زمینه، به ارائه ی مباحث نظری و راهکار بپردازند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/5/10