Research code: SDH-9936
Ethics code: IRAJUMS.REC.1399677
Shakerinejad G, zandieh A, sharhani A, Hatamzadeh N, Mazaheri M. Predicting the Determinants of Interpersonal Communication Skills in Healthcare Providers of Ahvaz City: An Application of the Extended Theory of Reasoned Action. TB 2022; 21 (2) :57-72
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3302-fa.html
شاکری نژاد قدرت اله، زندیه اعظم، شرهانی اسعد، حاتم زاده ناصر، مظاهری مریم. پیش بینی عوامل تعیین کننده مهارتهای ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت شهر
اهواز : کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته. طلوع بهداشت. 1401; 21 (2) :57-72
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3302-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، dalahoo_nh@yahoo.com
چکیده: (739 مشاهده)
مقدمه: مها رت های ارتباطی به رفتاری اطلاق میشود که شخص از طریق آن با دیگران به نحوی ارتباط برقرار کند که به بروز پاسخهای مثبت و پرهیز از پاسخهای منفی منتهی شود. هدف از این مطالعه پیش بینی عوامل تعیین کننده مهارت های ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت شهر اهواز بر اساس نظریه عمل منطقی توسعه یافته بود.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی که در سال 1400 انجام شد با استفاده از نمونه گیری تصادفی 160 نفر از مراقبین سلامت شهر اهواز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههـا بـا اسـتفاده از نـرم افـزارهای SPSS نسخه 24، AMOSS نسخه 22، آزمونهای همبستگی، تحلیل رگرسیون، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سن در این مطالعه 55/6 ± 67/35 و سابقه کار 79/6 ± 31/10 سال بودند ضریب همبستگی پیرسون مشخص نمود که همبستگی مستقیم و معنیداری بین سازههای نگرش (527/0=r)، هنجار انتزاعی (243/0=r ) و خودکارآمدی (630/0= r) با هم و با قصد رفتاری وجود داشته و ازبین سازههای تئوری عمل منطقی توسعهیافته به ترتیب خودکار بیشترین و هنجار (243/0= r) کمترین همبستگی را با قصد رفتاری مراقبین سلامت داشته است هم چنین یافته های نشان دادند که نظریه عمل منطقی توسعه یافته 22/0 واریانس نگرش، 02/0 واریانس هنجار ذهنی و 49/0 واریانس خودکارآمدی را پیش بینی میکند. و سازه خودکارآمدی قوی ترین و هنجارهای ذهنی ضعیف ترین پیش بینی کننده رفتار مهارتهای ارتباطی بودند. شاخص های برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند.
نتیجهگیری: به نظر می رسد که در برنامه ریزی برای اجرای مداخلات ارتقاء دهنده رفتار مهارت های ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت باید بر استراتژی های مرتبط با افزایش نگرش، خودکارآمدی قصد رفتاری بیشتر تأکید کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/11/13 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10