دوره 21، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: SDH-9936
Ethics code: IRAJUMS.REC.1399677

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شاکری نژاد قدرت اله، زندیه اعظم، شرهانی اسعد، حاتم زاده ناصر، مظاهری مریم. پیش بینی عوامل تعیین کننده مهارتهای ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت شهر اهواز : کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه یافته. طلوع بهداشت. 1401; 21 (2)

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3302-fa.html


گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، dalahoo_nh@yahoo.com
چکیده:   (95 مشاهده)
مقدمه: مها رت های ارتباطی به رفتاری اطلاق می­شود که شخص از طریق آن با دیگران به نحوی ارتباط برقرار کند که به بروز پاسخ­های مثبت و پرهیز از پاسخ­های منفی منتهی شود. هدف از این مطالعه پیش بینی عوامل تعیین کننده مهارت های ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت شهر اهواز بر اساس نظریه عمل منطقی توسعه یافته بود.
روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی که در سال 1400 انجام شد با استفاده از نمونه گیری تصادفی 160 نفر از مراقبین سلامت شهر اهواز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده­هـا بـا اسـتفاده از نـرم افـزارهای SPSS نسخه 24، AMOSS نسخه 22، آزمون­های همبستگی، تحلیل رگرسیون، تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: میانگین سن در این مطالعه 55/6 ± 67/35 و سابقه کار 79/6 ± 31/10 سال بودند ضریب همبستگی پیرسون مشخص نمود که همبستگی مستقیم و معنی‌داری بین سازه‌های نگرش (527/0=r)، هنجار انتزاعی (243/0=r ) و خودکارآمدی (630/0= r) با هم و با قصد رفتاری وجود داشته و ازبین سازه‌های تئوری عمل منطقی توسعه‌یافته به ترتیب خودکار بیشترین و هنجار (243/0= r) کمترین همبستگی را با قصد رفتاری مراقبین سلامت داشته است هم چنین یافته های نشان دادند که نظریه عمل منطقی توسعه یافته 22/0 واریانس نگرش، 02/0 واریانس هنجار ذهنی و 49/0 واریانس خودکارآمدی را پیش بینی می­کند. و سازه خودکارآمدی قوی ترین و هنجارهای ذهنی ضعیف ترین پیش بینی کننده رفتار مهارتهای ارتباطی بودند. شاخص های برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند.
نتیجه­گیری: به نظر می رسد که در برنامه ریزی برای اجرای مداخلات ارتقاء دهنده رفتار مهارت های ارتباطی بین فردی در مراقبین سلامت باید بر استراتژی های مرتبط با افزایش نگرش، خودکارآمدی قصد رفتاری بیشتر تأکید کرد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/11/13 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb