دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 101-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roozbeh B, Pourmovahed Z, Zare Chahooky S, Shabani Khalilabad E, Jabinian F. The Effect of Educational Intervention on Self-efficacy Related to the Oral and Dental Hygiene of Pregnant Mothers. TB 2021; 20 (5) :90-101
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3255-fa.html
روزبه بهزاد، پورموحد زهرا، زارع چاهوکی سمانه، شبانی خلیل آباد الهام، جبینیان فاطمه. تاثیر مداخله آموزشی بر خود کارآمدی مربوط به بهداشت دهان و دندان در مادران باردار. طلوع بهداشت. 1400; 20 (5) :90-101

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3255-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران. ، movahed446@yahoo.com
چکیده:   (844 مشاهده)
چکیده
مقدمه: توجه به بهداشت دهان و دندان در گروه های آسیب پذیر از جمله زنان باردار اهمیتی خاص دارد. از آن جا که خود کارآمدی یک عامل پیش بینی کننده برای رفتارهای مربوط به بهداشت دهان و دندان است، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر میزان خودکارآمدی مربوط به بهداشت دهان و دندان در مادران باردار انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه ی نیمه تجربی در سال 1399 بر روی 100 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مرکز جامع سلامت کرمی یزد انجام شد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف بوده و نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل( 50 نفر در هر گروه) تقسیم شدند.  از پرسشنامه اطلاعات  جمعیت شناختی و پرسشنامه ی خود کارآمدی بهداشت دهان(Oral Hygiene Self-efficacy Questionnaire) استفاده شد. این پرسشنامه شامل 19 گویه مربوط به خود کارآمدی در مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و ملاقات با دندانپزشک( با محدوده ی نمره ی 76-0) بود. مداخله در طی یک ماه و در قالب چهار جلسه ی آموزشی 60 دقیقه ای اجرا شد. یک ماه بعد ، مجددا اطلاعات از هر دو گروه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS    نسخه 21و آزمون های تی زوج ، تی مستقل و کای اسکوار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در میانگین خود کارآمدی استفاده از نخ دندان در گروه آزمون قبل(66/5± 26/11) و بعد از مداخله(79/5± 06/14) افزایش معناداری مشاهده شد(03/0 P =). تفاوت خود کارآمدی استفاده از نخ دندان در گروه آزمون با گروه کنترل(83/6± 64/11) بعد از مداخله نیز معنا دار شد(04/0 P =). خود کارآمدی کل در گروه آزمون قبل(18/9± 00/41) و بعد از مداخله(10/10± 34/46) افزایش معنی دار داشت(04/0 P =) و  بین دو گروه آزمون و کنترل (45/13± 32/41) نیز پس از مداخله معنادار گردید(04/0 P =).
نتیجه گیری: مداخله آموزشی می تواند خودکارآمدی مربوط به بهداشت دهان و دندان در مادران باردار را بویژه در مورد استفاده از نخ دندان افزایش دهد و در حفظ سلامت دهان و دندان آن ها در دوران بارداری موثر باشد.
 
متن کامل [PDF 511 kb]   (418 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (779 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/16 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb