Ethics code: IR.ACECR.JDM.REC.1399.014
Akhavan A, Zebarjady M, Sadri Esfahani A. The Effect of Organizational Culture and Information-Communication Technology on Productivity, Services Quality, Customer Satisfaction, and Change Management through Knowledge Management. TB 2021; 20 (1) :80-94
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3157-fa.html
اخوان آفرین، زبرجدی مهدیه، صدری اصفهانی علی. تأثیر فرهنگسازمانی و فناوری اطلاعات بر بهرهوری،کیفیت خدمات، رضایت مشتری و مدیریت تغییر از طریق مدیریت دانش (مطالعه موردی: بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد). طلوع بهداشت. 1400; 20 (1) :80-94
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3157-fa.html
دانشگاه علم و هنر ، akhavan@sau.ac.ir
چکیده: (1364 مشاهده)
مقدمه: دانش بهعنوان مهمترین دارایی یک سازمان و منبع اقتصادی با اهمیت در نظر گرفتهشده است. نیاز و رسیدن به منافع مدیریت دانش در مراکز درمانی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است، چراکه مراکز درمانی همواره با سیلی از اطلاعات در مورد بیماران مواجه هستند. ازاینرو پژوهش حاضر در بیمارستان دکتر شهید رهنمون یزد با هدف تأثیر فرهنگسازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهرهوری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری و مدیریت تغییر از طریق مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی: این تحقیق از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی- میدانی و از لحاظ ماهیت و روش نیز توصیفی از نوع همبستگی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرارگرفت. جامعه آماری تحقیق کارمندان و کادر درمان بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد است که 272 پرسشنامه توزیع شد و به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: تحلیلها نشان از تأثیر مثبت و معنادار فرهنگسازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهرهوری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری و مدیریت تغییر با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد دارد.
نتیجهگیری: برای اجرای مدیریت دانش باید زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگسازمانی در محیط مدنظر قرارگیرد و با پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان میتوانند عوامل بهرهوری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری ومدیریت تغییر را بهبود بخشند. در تحقیقات پیشین تاثیرات همزمان هفت متغیر بررسی نشده است. ضمن آنکه در محیطهای بیمارستانی نیز تحقیقی در این خصوص انجام نشده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/7 | پذیرش: 1399/11/11 | انتشار: 1400/2/10