دوره 20، شماره 5 - ( آذر و دی 1400 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 53-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-2627-1
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1398.137


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidipoor S, Meshkati Z, Badami R, Fallah M. A Qualitative Meta-analysis of Perceptual-motor Problems in Visually Impaired People. TB 2021; 20 (5) :40-53
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3111-fa.html
رشیدی پور شمس الملوک، مشکاتی زهره، بادامی رخساره، فلاح محمدحسین. فراتحلیل کیفی مشکلات ادراکی-حرکتی افراد دارای اختلال بینایی. طلوع بهداشت. 1400; 20 (5) :40-53

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3111-fa.html


دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) اصفهان، ایران. ، zmeshkati@gmail.com
چکیده:   (800 مشاهده)
مقدمه: فعالیت‌های ادراکی حرکتی باعث بهبود مهارت‌های حرکتی و یادگیری می‌شود. این مهارت‌ها در دریافت، تفسیر و واکنش به تحریکات حسی نقش مؤثری دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین بیشترین مشکلات ادراکی-­ حرکتی افراد دارای اختلال­­ بینایی انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کیفی و به روش سنتزپژوهی بود. از این‌رو واحد تحلیل، شامل کلیه پژوهش‌های علمی مرتبط بود که با توجه به جست‌وجوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی بر اساس معیار ورود تعداد 1052 پژوهش علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج تعداد 71 پژوهش جهت بررسی و تحلیل نهایی انتخاب شدند. برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ طراحی ‌شده توسط محقق استفاده گردید و برای اطمینان از نحوه کدگذاری­ها از دو نفر ارزیاب جهت کدگذاری مجدد یافته­ها استفاده شد. جهت تحلیل یافته­ها از الگوی شش مرحله­ای سنتزپژوهی روبرتس با استفاده از روش‌های کدگذاری باز و محوری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج حاصل از بررسی و تحلیل مطالعات و پژوهش­های انجام‌شده منجر به شناسایی 41 مقوله شد که در نهایت به 14 کد مفاهیم جایگزین شده تبدیل شد. بیشترین مشکلات ادراکی-حرکتی نابینایان جهت‌یابی، هماهنگی عملکرد حرکتی و اختلال در سیستم تعادل بود.
نتیجه­گیری: موفقیت در اجرای برنامه­های آموزشی و اثربخشی آن بر روی نابینایان مستلزم فراهم سازی راه­کارهایی متناسب با مهم­ترین مشکلات آنها به ترتیب اولویت است. پیشنهاد می­شود فراهم سازی زیرساخت­های مناسب، آمادگی کافی در سطوح دانش، مهارت و نگرش در میان اساتید و دانشجویان، و طراحی مناسب برنامه­های آموزشی نابینایان، با الویت مشکلات جهت یابی، هماهنگی حرکتی و تعادل آن ها صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 525 kb]   (400 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (881 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/28 | پذیرش: 1399/11/11 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb