Research code: A-10-2627-1
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1398.137
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) اصفهان، ایران. ، zmeshkati@gmail.com
چکیده: (1063 مشاهده)
مقدمه: فعالیتهای ادراکی حرکتی باعث بهبود مهارتهای حرکتی و یادگیری میشود. این مهارتها در دریافت، تفسیر و واکنش به تحریکات حسی نقش مؤثری دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین بیشترین مشکلات ادراکی- حرکتی افراد دارای اختلال بینایی انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کیفی و به روش سنتزپژوهی بود. از اینرو واحد تحلیل، شامل کلیه پژوهشهای علمی مرتبط بود که با توجه به جستوجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی بر اساس معیار ورود تعداد 1052 پژوهش علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج تعداد 71 پژوهش جهت بررسی و تحلیل نهایی انتخاب شدند. برای فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده گردید و برای اطمینان از نحوه کدگذاریها از دو نفر ارزیاب جهت کدگذاری مجدد یافتهها استفاده شد. جهت تحلیل یافتهها از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با استفاده از روشهای کدگذاری باز و محوری استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از بررسی و تحلیل مطالعات و پژوهشهای انجامشده منجر به شناسایی 41 مقوله شد که در نهایت به 14 کد مفاهیم جایگزین شده تبدیل شد. بیشترین مشکلات ادراکی-حرکتی نابینایان جهتیابی، هماهنگی عملکرد حرکتی و اختلال در سیستم تعادل بود.
نتیجهگیری: موفقیت در اجرای برنامههای آموزشی و اثربخشی آن بر روی نابینایان مستلزم فراهم سازی راهکارهایی متناسب با مهمترین مشکلات آنها به ترتیب اولویت است. پیشنهاد میشود فراهم سازی زیرساختهای مناسب، آمادگی کافی در سطوح دانش، مهارت و نگرش در میان اساتید و دانشجویان، و طراحی مناسب برنامههای آموزشی نابینایان، با الویت مشکلات جهت یابی، هماهنگی حرکتی و تعادل آن ها صورت گیرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/6/28 | پذیرش: 1399/11/11 | انتشار: 1400/10/10