Mazloomy Mahmoodabad S S, Gerayllo S, khaleghi moori M, Yoshany N, Mizani N. Determinants of Skin Cancer Prevention Behaviors in Yazd Students: An Application of the Extended Parallel Process Model. TB 2020; 19 (5) :21-32
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3084-fa.html
مظلومی محمودآباد سید سعید، گرایلو سکینه، خالقی موری مهدیه، یوشنی نوشین، میزانی نفیسه. تعیین کننده های رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانشجویان شهر یزد: کاربردی از مدل فرآیندهای موازی توسعه یافته. طلوع بهداشت. 1399; 19 (5) :21-32
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3084-fa.html
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. ، gerayllo65@yahoo.com
چکیده: (1873 مشاهده)
مقدمه: یکی از شایع ترین سرطان ها، سرطان پوست است و روز به روز بر میزان آن افزوده می شود. اساسی ترین اقدام در پیشگیری از این بیماری، رفتارهای محافظت کننده در برابر نور خورشید است، با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان علوم پزشکی بعنوان سفیران سلامت این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مدل فرآیندهای موازی توسعه یافته بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانشجویان شهر یزد انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 98 برروی 280 نفر از دانشجویان دانشگاه های یزد انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر مدل فرآیندهای موازی توسعه یافته استفاده شد و پس از ورود به نرم افزار SPSS نسخه 18وکدگذاری داده ها با استفاده از آزمونهای آماری پارامتریک مناسب شامل تی مستقل، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی و انحراف معیار دانشجویان 18/3±69/22 با دامنه سنی بین 18 تا 41 سال که 5/62% آنان زن بودند. استفاده از کلاه 7/15% وکرم ضد آفتاب 9/30% گزارش شد. طبق یافته ها، سازه شدت درک شده بالاترین امتیاز را در بین سازه ها مدل داشت. در بین سازه های مدل خودکارآمدی قویترین پیش بینی کننده قصد رفتاری (376/0=β) و رفتارهای پیشگیری کننده(109/0=β) از سرطان پوست بود.
نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن سطح رفتارهای حفاظتی و سازه خودکارآمدی درک شده بعنوان اثر بخش ترین عامل بر رفتارهای پیشگیرانه از سرطان پوست، لذا پیشنهاد می شود در زمینه توسعه مداخلات آموزشی مد نظر قرار گرفته شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/24 | پذیرش: 1399/6/31 | انتشار: 1399/11/1