دوره 19، شماره 6 - ( 12-1399 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 50-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 5986
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.069


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezazadeh Z, Askarishahi M, Vakili M. Trend of Fetal Traffic injuries in Iran from 2009 to 2018. TB. 2021; 19 (6) :50-62
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3013-fa.html
رضازاده زهرا، عسکری شاهی محسن، وکیلی محمود. روند مرگ های ناشی از حوادث جاده ای در ایران از 1388 تا 1398. طلوع بهداشت. 1399; 19 (6) :50-62

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3013-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، m.askari@ssu.ac.ir
چکیده:   (673 مشاهده)
مقدمه: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران در سطح بالایی از میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی قرار دارد. ارزیابی روند و بررسی وضعیت مرگ و میر می تواند اطلاعات مفیدی را برای سیاست گذاران در جهت اقدامات پیشگیرانه و کاهش تلفات ناشی از این حوادث فراهم کند. دراین مطالعه وضعیت و روند مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در یک دوره ی ده ساله مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی:  این مطالعه، یک مطالعه ی توصیفی است که  به بررسی روند مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در ایران طی سال های 97-1388 پرداخته است. داده های مطالعه از سایت سازمان پزشکی قانونی کشور و سایت مرکز آمار ایران گردآوری شد وکلیه موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات وارد مطالعه شد. پس از جمع آوری داده ها، با استفاده نرم افزار Microsoft Office Excel 2013 و SPSS نسخه 24، به منظور توصیف داده ها از شاخص های فراوانی، درصد ، نرخ سالیانه  و برای آزمون فرضیه از آزمون تی تست استفاده گردید.
یافته ها: به طور متوسط 1/24 نفر به ازای هر صد هزار نفر طی دوره مطالعه در حوادث رانندگی کشته شده  اند . بین تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در مردان در مقایسه با زنان اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0p< )0بیش از 77 درصد قربانیان مردان بودند و بیش از 67 در صد مرگ و میر در جاده های برون شهری اتفاق افتاده بود. استان های سمنان، مرکزی و کرمان یشترین میزان مرگ و میر و استان های تهران ، البرز  و اردبیل کمترین میزان مرگ و میر ناشی از حوادث را طی این دوره ده ساله داشته اند.
نتیجه گیری: نرخ مرگ و میر ناشی ازحوادث رانندگی طی دوره ی مطالعه روند کاهشی داشته است اما در مقایسه با میانگین جهانی، هنوز وضعیت مطلوبی ندارد که  نیازمند سیاست گذاری مناسب و مدیریت برای اجرای برنامه های فوری و موثر می باشد.
 
متن کامل [PDF 602 kb]   (398 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (329 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/7 | پذیرش: 1399/7/7 | انتشار: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb