دوره 18، شماره 4 - ( مهر و آبان 1398 )                   جلد 18 شماره 4 صفحات 106-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR. IAU. TMU. REC. 1397.256


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousef Yaghoobi F, Riahi L, Tabibi S J, Mahmoudi-Majdabadifarahani M. Effective Self-Efficacy Factors in Empowerment of Health Care Networks Managers in East Azerbaijan, West Azerbaijan and Ardebil Provinces, Iran. TB 2019; 18 (4) :89-106
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2881-fa.html
یوسف یعقوبی فاطمه، ریاحی لیلا، طبیبی سید جمال الدین، محمودی مجد آبادی فراهانی محمود. عوامل خودکارآمدی موثر در توانمندسازی مدیران شبکه‌های بهداشتی درمانی استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل. طلوع بهداشت. 1398; 18 (4) :89-106

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2881-fa.html


استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، l.riahi@srbiau.ac.ir
چکیده:   (2669 مشاهده)
مقدمه: توانمندسازی در توسعه قابلیت افراد برای نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان­های بهداشتی­ درمانی نقش تعیین­کننده­ای دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرها و مولفه­های خودکارآمدی موثر بر توانمندسازی مدیران شبکه­های بهداشتی­درمانی در سال 1397 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی و اکتشافی است. ابتدا،  با بررسی ادبیات پژوهش و هم­چنین مصاحبه با متخصصان موضوعی، متغیرهای توانمندسازی منابع انسانی استخراج شد. سپس، مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید و پرسشنامه تدوین و اعتبارسنجی شد. داده­ها با تکمیل پرسشنامه از 416 نفر از مدیران شبکه­های بهداشتی­­درمانی سه استان، که با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده بودند جمع­آوری گردید و با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، متغیر "آموزش مستمر" در عامل خودکارآمدی با بار عاملی 84/0 بیشترین اهمیت را داشت. بر مبنای ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تاییدی، متغیرهای هر سه مولفه خودکارآمدی در سطح 001/0>p معنی­دار بود و مولفه "باور به توانایی مسئولانه و داشتن مهارت در کار" با بار عاملی 96/0 بیشترین تاثیر را بر عامل خودکارآمدی داشت. میزان تاثیر عامل خودکارآمدی در توانمندسازی 96/0 بود و بیشترین اهمیت را متغیرهای "داشتن مهارت­های شغلی" و "برانگیختگی هیجانی" با بار عاملی  79/0 به خود اختصاص دادند.
نتیجه­گیری: دانشگاه­های علوم پزشکی و شبکه­های بهداشتی­ درمانی می توانند از طریق آموزش مستمر، ارتقاء توانایی­ها و مهارت های شغلی، مسئولیت­پذیری، و ارائه الگوها و تجربه­های موفق، توانمندی مدیران را بهبود بخشند.

 
 
متن کامل [PDF 708 kb]   (1280 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1399/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb