Aghabagheri H, Mohaghar A, Kazemi A, Mazloomi Mahmoodabad S S. Patients Satisfaction from the Appointment Schedule; a case study in Shahid Sadoughi Specialized Clinic in Yazd. TB 2020; 19 (1) :48-57
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2762-fa.html
آقاباقری حسین، محقر علی، کاظمی عالیه، مظلومی محمودآباد سید سعید. بررسی میزان رضایت بیماران از زمانبندی قرار ملاقات (مورد مطالعه: درمانگاه تخصصی شهید صدوقی یزد). طلوع بهداشت. 1399; 19 (1) :48-57
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2762-fa.html
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، aliyehkazemi@ut.ac.ir
چکیده: (2524 مشاهده)
مقدمه: خدمات بهداشت و درمان که در راس آنها بیمارستانها قرار دارند، نقش مهمی را در تامین رضایتمندی جامعه ایفا میکنند. در این پژوهش میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به درمانگاه تخصصی شهید صدوقی یزد از زمانبندی قرار ملاقات بررسی شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای توصیفی- تحلیلی است. روش جمعآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده و با استفاده از نمونهگیری تصادفی از بین مراجعینی انجام گرفته که مراحل درمانی آنها به پایان رسیده و در حال خروج از محیط درمانی بودهاند. از آزمونهای آماری T-test و همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شده است.
یافته ها: بین نمره رضایت عمومی بیماران و جنسیت آنها و همچنین شهر محل سکونت آنها رابطه معناداری وجود دارد و رضایت عمومی مردان از زنان بالاتر و رضایت عمومی افراد بومی از افراد غیربومی بالاتر بوده است. همچنین بین رضایت از زمانبندی قرار ملاقات و زمان انتظار، پخش شدن قرار ملاقاتها، انجام قرار ملاقات در زمان دقیق، انتخاب درمانگر و در نظرگرفتن ترجیحات، هبستگی مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری: تعداد مراجعینی که به درمان در رشتههای مختلف پزشکی نیاز داشتند نسبتا قابل توجه بوده و درصد بالایی از آنها با یک پزشک، بیش از یک قرار ملاقات داشتهاند. تعداد زیادی از مراجعین که با انتخاب قبلی متخصص خود به درمانگاه مراجعه کرده بودند میزان رضایتمندی عمومی و تخصصی از خدمات ارائه شده بالاتر از حد متوسط داشتهاند. با این وجود با توجه نارضایتی نسبی برخی از بیماران، ضروری است با برنامهریزی مناسب در جهت برطرف کردن نقاط ضعف و بهبود شرایط موجود اقدام کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/1 | پذیرش: 1397/6/19 | انتشار: 1399/2/10