دوره 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1399 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghabagheri H, Mohaghar A, Kazemi A, Mazloomi Mahmoodabad S S. Patients Satisfaction from the Appointment Schedule; a case study in Shahid Sadoughi Specialized Clinic in Yazd. TB 2020; 19 (1) :48-57
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2762-fa.html
آقاباقری حسین، محقر علی، کاظمی عالیه، مظلومی محمودآباد سید سعید. بررسی میزان رضایت بیماران از زمان‌بندی قرار ملاقات (مورد مطالعه: درمانگاه تخصصی شهید صدوقی یزد). طلوع بهداشت. 1399; 19 (1) :48-57

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2762-fa.html


دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، aliyehkazemi@ut.ac.ir
چکیده:   (2524 مشاهده)
مقدمه: خدمات بهداشت و درمان که در راس آنها بیمارستان­ها قرار دارند،  نقش مهمی را در تامین رضایت­مندی جامعه ایفا می‌کنند. در این پژوهش میزان رضایت بیماران مراجعه­کننده به درمانگاه تخصصی شهید صدوقی یزد از زمان‌بندی قرار ملاقات بررسی شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی- تحلیلی است. روش جمع­آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده و با استفاده از نمونه­گیری تصادفی از بین مراجعینی انجام گرفته که مراحل درمانی آنها به پایان رسیده و در حال خروج از محیط درمانی بوده­اند. از آزمون­های آماری T-test و همبستگی پیرسون برای تحلیل داده­ها استفاده شده است.
یافته­ ها: بین نمره رضایت عمومی بیماران و جنسیت آنها و همچنین شهر محل سکونت آنها رابطه معناداری وجود دارد و رضایت عمومی مردان از زنان بالاتر و رضایت عمومی افراد بومی از افراد غیربومی بالاتر بوده است. همچنین بین رضایت از زمان­بندی قرار ملاقات و زمان انتظار، پخش شدن قرار ملاقات­ها، انجام قرار ملاقات در زمان دقیق، انتخاب درمانگر و در نظرگرفتن ترجیحات، هبستگی مثبت وجود دارد.
نتیجه ­گیری: تعداد مراجعینی که به درمان در رشته­های مختلف پزشکی نیاز داشتند نسبتا قابل توجه بوده و  درصد بالایی از آنها با یک پزشک، بیش از یک قرار ملاقات داشته­اند. تعداد زیادی از مراجعین که با انتخاب قبلی متخصص خود به درمانگاه مراجعه کرده بودند میزان رضایتمندی عمومی و تخصصی از خدمات ارائه شده بالاتر از حد متوسط داشته­اند. با این وجود با توجه نارضایتی نسبی برخی از بیماران، ضروری است با برنامه­ریزی مناسب در جهت برطرف کردن نقاط ضعف و بهبود شرایط موجود اقدام کرد. 
متن کامل [PDF 556 kb]   (1474 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1015 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/5/1 | پذیرش: 1397/6/19 | انتشار: 1399/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb