مقدمه: با توجه به مطالعات محدود در زمینه مداخلات آموزشی برای تغییر رفتارهای پیشگیریکننده از لیشمانیوز جلدی و همچنین نقش حساس مادران در ایجاد و ابقاء این رفتارها ، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزی شده بر رفتارهای پیشگیریکننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن در مناطق آندمیک شهرستان نطنز طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: مطالعه حاضر،مطالعه مداخله ای و از نوع تجربی میباشد. دو مرکز بهداشتی درمانی واقع در مناطق آندمیک بیماری لیشمانیوز جلدی به طور تصادفی به دو گروه آزمون و غیرآزمون اختصاص یافتند. سپس از لیست مادران تحت پوشش هر مرکز 80 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامهای را که بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده طراحی شده و روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود، تکمیل نمودند. سپس 4 جلسه آموزشی برای مادران گروه آزمون و 2 جلسه آموزشی برای افراد تاثیرگذار بر آنها تشکیل شد ولی برای گروه غیرآزمون هیچ مداخلهای صورت نگرفت. 2 ماه بعد از مداخله آموزشی دادهها مجددا جمعآوری شدند وبا استفاده از نرمافزار Spss نسخه 18 وآزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: قبل از مداخله تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سازههای مختلف این تئوری در دوگروه مشاهده نشد)005/0<P ( ولی بعد از مداخله در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی،کنترل رفتاری درک شده، قصد و عملکرد گروه آزمون افزایش معنیدار مشاهده شد (005/0>P) و در گروه غیر آزمون فقط در میانگین نمرات آگاهی و نگرش افزایش معنیدار مشاهده شد (005/0>P).
نتیجهگیری: آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند رفتارهای پیشگیریکننده از لیشمانیوز جلدی را در مادران ارتقا بخشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |