مقدمه: در نظام های آموزشی نوین و کارآمد مطالعات تطبیقی یکی از شیوه های همگام شدن با تحولات و پیشرفت های جدید از طریق شناسایی نوآوری ها می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارائه پیشنهادات کاربردی جهت بهبود سرفصل های تدریس شده رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در ایران، انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش با روش تطبیقی به کمک الگوی بردی و نیز روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. گردآوری داده ها با استفاده از اطلاعات موجود در سایت صد دانشگاه برتر جهان در حوزه سلامت عمومی صورت پذیرفت.
یافته ها: در بین دانشگاه های مورد بررسی، رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در هفت دانشگاه تدریس می شد. دروسی هم چون اصول اپیدمیولوژی، رفتار شناسی، روش های آماری، مبانی آموزش و ارتقاء سلامت، مشکلات سلامتی نوظهور، ارتقاء سلامت از طریق علوم رفتاری، تعیین کننده های سلامت جامعه، باورهای بهداشتی در فرهنگ های مختلف، روش تحقیق کیفی جزو دروسی هستند که بطور تخصصی اجباری در دانشگاه های ذکر شده تدریس می شوند، ولی این دروس در واحدهایی که تحت عنوان دروس تخصصی اجباری و اختیاری در ایران تدریس می شوند، وجود ندارد . هم چنین دروس ارتقاء سلامت اجتماع محور، و کارآموزی در عرصه که جزو دروس اجباری در ایران می باشند، در هیچ کدام از دانشگاه های مورد بررسی تدریس نمی شوند.
نتیجه گیری: بنظر می رسد دروس روش های آماری در علوم سلامتی و اصول اپیدمیولوژی که در تمامی دانشگاه های بررسی شده تدریس می شوند، می بایستی در برنامه درسی دوره ی دکترا گنجانده شوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |