Rahimi T, Baghianimoghadam M H, Akbarzadeh M, Mehri A, Nikokaran J. Investigating the Role of Attitudes, Subjective Norms and Perceived Behavioral Control to Predict Milk Consumption among Students of Yazd University of Medical Sciences, 2014. TB 2018; 16 (6) :67-78
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2185-fa.html
رحیمی طاهره، باقیانی مقدم محمد حسین، اکبرزاده مهدی، مهری علی، نیکوکاران جلال. بررسی نقش نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده در پیش بینی مصرف شیر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد. طلوع بهداشت. 1396; 16 (6) :67-78
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2185-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد ، baghianimoghadam@yahoo.com
چکیده: (4135 مشاهده)
مقدمه: اثرات مثبت مصرف شیر در جوانان شامل افزایش تراکم استخوانی، کاهش بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بهبود نمایه توده بدنی است. با این حال کمتر از 40 درصد از جوانان 29-20 ساله روزانه مقادیر کافی از شیر را دریافت می کنند. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده در پیش بینی مصرف شیر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد صورت پذیرفت.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی 385 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی یزد که به روش چند مرحله ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش اطلاعات دموگرافیکی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده بودکه روایی و پایایی آن سنجیده شده بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار18 SPSS و آزمون های آمار توصیفی، آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: دامنه سنی دانشجویان شرکت کننده در مطالعه 18 تا 38 سال بود. از مجموع 385 دانشجوی شرکت کننده در مطالعه 2/65 درصد دختر و 8/34 درصد پسر بودند.در این مطالعه سازه های نگرش، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک شده توانستند 14 درصد از واریانس قصد را پیش بینی کنند( 14/0=R2 , 79/20=, F001/0>p). همچنین سازه های قصد و کنترل رفتاری درک شده توانستند 24 درصد از واریانس رفتار مصرف شیر را توضیح دهند( 24/0=R2 , 76/30=, F001/0>p).
نتیجه گیری: سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده یک چهارچوب نظری مناسب برای مطالعه رفتار مصرف شیردر دانشجویان است و می تواند در مداخلات برنامه ریزی شده برای ارتقاء سلامت دانشجویان به کار گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/22 | پذیرش: 1395/5/30 | انتشار: 1396/12/23