دوره 14، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 242-232 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamaledini S, Rahimi T, Abedini Ardakani M, HassanRezaee M, Mazloomimahmodabad S. Factors Related Lack of driving discipline among Yazd City Drivers in 2014. TB 2016; 14 (6) :232-242
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1989-fa.html
کمال الدینی سید محمد باقر، رحیمی طاهره، عابدینی اردکانی محمد، حسن رضایی مهدیه، مظلومی محمود آباد سید سعید. بررسی عوامل مرتبط با ضعف انضباط در رانندگی رانندگان شهر یزد در سال 1393. طلوع بهداشت. 1394; 14 (6) :232-242

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1989-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، t_rahimi20@yahoo.com
چکیده:   (3514 مشاهده)

مقدمه: حوادث راهنمایی و رانندگی از علل عمده مرگ و میر و جراحات و نیز به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی در سطح جهانی شناخته می شوند. از میان عوامل متعددی که در بروز حوادث نقش دارند، رفتار مخاطره آمیز راننده به عنوان شایع ترین عامل ایجاد تصادفات می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ضعف انضباط در رانندگی رانندگان شهر یزد در سال 1393 صورت پذیرفته است.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که بر روی 373 راننده شهر یزد در سال 1393 صورت پذیرفته است. نمونه گیری با استفاده از روش در دسترس بود. داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده و به وسیله نرم افزار آماری 16 SPSS  با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه، تی مستقل و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد میانگین نمره رفتار پرخطر در بین رانندگان از حداکثر 100 نمره،  41/81 بود و نگرش ریسک پذیری و خطر درک شده با رفتار پرخطر رانندگی همبستگی معنی داری داشتند (001/0> p). از بین متغیرهای وارد شده به مدل رگرسیونی نگرش ریسک پذیری و خطر درک شده توانستند 35 درصد تغییرات رفتار پرخطر رانندگان را پیش بینی کنند. (35/0, R2=59 /0, R=2/27F= ).

نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد رفتارهای پرخطر رانندگی تحت تأثیر عواملی چون نگرش ریسک پذیری و خطر درک شده راننده قرار دارد. بنابراین در نظر گرفتن این عوامل در مداخلات آموزشی ضروری می نماید.

متن کامل [PDF 216 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/12/4 | پذیرش: 1393/12/18 | انتشار: 1394/12/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb