دوره 10، شماره 3 و 3-4 - ( اسفند 1390 )                   جلد 10 شماره 3 و 3-4 صفحات 105-92 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghdisi M, Noori Sistani M, Merghati Khoi E, Hoseini F, Asgharnejad F. Impact Peer Education Approach on Knowledge and Practice about Mental Health of Adolescent Girls. TB 2012; 10 (3 and 3-4) :92-105
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1802-fa.html
تقدیسی محمد حسین، نوری سیستانی ملیحه، مرقاتی خوئی عفت‌السادات، حسینی فاطمه، اصغرنژاد فرید علی‌اصغر. بررسی تاثیر رویکرد گروه همسالان بر آگاهی و عملکرد دختران نوجوان پیرامون سلامت روان. طلوع بهداشت. 1390; 10 (3 و 3-4) :92-105

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1802-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، m200_noori@yahoo.com
چکیده:   (4354 مشاهده)

سابقه واهداف: بلوغ از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است که از نظر فیزیولوژیکی، فیزیکی، و روانی تحولات بسیار عمیقی در فرد ایجاد می شود و باعث بهم خوردن نظم جسمانی و روانی نوجوان می گردد. از نظر بهداشت روانی، شناخت این تحولات به‌خصوص در آن قسمت‌ها که تغییرات چشمگیر در رفتار و کردار نوجوانان آشکار می‌گردد پراهمیت است. از عوامل مهم در شکل‌گیری رفتارها، افکار، نگرش‌ها، احساسات، آرزوها و به‌طور کلی شخصیت نوجوانان، ارتباط با دوستان و همسالان است. آموزش همسالان به منظور افزایش دانش، تغییر نگرش، باور‌ها و رفتار‌ها در سطح فردی، گروهی یا سطوح اجتماعی به کار گرفته می‌شود. می توان با برنامه های متناسب با نیازهای نوجوانان و با شیوه­های نوین آموزشی مانند رویکرد گروه همسالان از بسیاری از مشکلات دوران بلوغ پیشگیری کرد. در این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش با رویکرد گروه همسالان بر  سلامت روان دختران در دوران بلوغ پرداخته شده است.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر تهران در دو گروه 50 تایی آزمایش و شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری بصورت تصادفی بود. مداخله با استفاده از رویکرد گروه همسالان انجام گرفت. بعد از گذشت یک ماه و نیم میزان آگاهی و عملکرد از طریق پس آزمون سنجیده و با پیش آزمون در دو گروه مقایسه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوج­  استفاده شد.

یافته­ها: میانگین نمرات آگاهی و عملکرد دختران مبتنی بر رویکرد گروه همسالان به ترتیب از  44/3± 33/27 به 72/2±6/63 و  29/4 ± 73/47 به 63/2 ± 53/88 افزایش یافت (001/0 (P< ولی در گروه شاهد تفاوت معنی داری دیده نشد.

 نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه مشارکت فعال آموزش گیرندگان و افراد درگیر در موضوع باعث افزایش اثر بخشی آموزشها با محتوای سلامت بلوغ افراد می­شود. بنابراین طراحی برنامه­های آموزشی منظم با شیوه­های مشارکتی و مبتنی بر جامعه هدف مانند  رویکرد گروه همسالان به خصوص در مدارس جهت ارتقای سلامت روانی لازم است.

 

 

 

متن کامل [PDF 267 kb]   (2512 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/2 | پذیرش: 1394/9/2 | انتشار: 1394/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb