Sadeghiyan A, Fallah M, Zareei H, Zare M. Effectiveness of Cognitive Training on Self-Esteem and Life Satisfaction of Female Perfectionist Students. TB 2015; 14 (2) :57-68
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1559-fa.html
صادقیان آزاده، فلاح محمد حسین، زارعی حسن، زارع محمد رضا. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمالگرا. طلوع بهداشت. 1394; 14 (2) :57-68
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1559-fa.html
گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل کیش ، azade.sadeghiyan@yahoo.com
چکیده: (5388 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده اند که افراد کمالگرا از عزت نفس و رضایت از زندگی کمتری برخوردارند. از آن جایی که عزتنفس و رضایت از زندگی از مولفه های اصلی سلامت روان به شمار میروند و با توجه به این نکته که فکر، احساس و رفتار سه کارکرد انسانی مجزا نیستند بلکه هر سه با هم ارتباط متقابل دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانشجویان دختر کمالگرا انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 60 نفر بود که از بین دانشجویان دختر کمالگرا خوابگاهی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد) در سال تحصیلی 91 انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش راهبردهای شناختی به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از گذشت دو ماه داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که عزت نفس در گروه آزمایش در مقایسه با پیش آزمون و گروه کنترل به طور معناداری افزایش (001/0>p) داشته، همینطور رضایت از زندگی نیز افزایش (001/0> p) معناداری را نشان میدهد و این نتایج در دوره پیگیری هم چنان پایدار بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به ثمر بخش بودن استفاده از راهبردهای شناختی در افزایش عزت نفس و رضایت از زندگی ، آموزش این راهبردها باید در راستای بازسازی شناختی، اصلاح الگوهای باور و تفکر غیرمنطقی و در نهایت بالا بردن سلامت روان صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/1/19 | پذیرش: 1392/2/10 | انتشار: 1394/4/23