دوره 16، شماره 5 - ( آذر و دی 1396 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 97-86 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghiyani moghadam M H, Fallahzadeh H, Hosseini , A S. The effect of education based on health belief model on preventive behaviors of Rabies in ghods city(1392-1393). TB 2018; 16 (5) :86-97
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1297-fa.html
باقیانی مقدم محمد حسین، فلاح زاده حسین، حسینی اکرم سادات. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از هاری در شهرستان قدس(1393-1392) . طلوع بهداشت. 1396; 16 (5) :86-97

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1297-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، hoseyni.akramsadat@yahoo.com
چکیده:   (2974 مشاهده)
مقدمه: هاری یکی از مهمترین بیماری های ویروسی مشترک انسان ودام می باشدکه از طریق حیوان گزیدگی به انسان منتقل می شود وبا شروع علائم درمان ناپذیر است و مرگ اتفاق می افتد.بیش از 55 هزار نفر سالیانه از بیماری هاری می میرند که بیشتر این مرگ ها در آسیا و آفریقا است. از آنجایی که به نظر نمی رسد اقدامات قانونی به تنهایی در کاهش بروز حیوان گزیدگی ها موثر باشد به نظر می رسد آموزش عموم کلید کاهش موارد حیوان گزیدگی می باشد.برای آموزش موثر دانستن مدل های تغییر رفتار مناسب اهمیت دارد.یکی از مدل های تغییر رفتار در آموزش بهداشت الگوی اعتقاد بهداشتی است که روی تغییر در اعتقادات تمرکز دارد که در نهایت منجر به تغییر رفتار می شود. این مطالعه با هدف  بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی  بر رفتارهای  پیشگیری کننده از هاری در شهرستان قدس(1393)انجام گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی می باشد که در آن 120 نفر از مردم شهرستان قدس  به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که  به صورت خودایفاء تکمیل گردید .روایی پرسشنامه توسط  پانل خبرگان و پایایی آن توسط آلفاکرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمونهای t  زوج و مستقل ،تحلیل واریانس و آزمون های نان پارامتریک در  نرم افزار آماری 20 SPSS استفاده شد.
یافته ها : تفاوت میانگین آگاهی، تمامی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی ورفتارهای پیشگیری کننده قبل وبعد از مداخله آموزشی معنادار است که نشان دهنده تاثیر برنامه آموزشی انجام شده است. بین نظرات پاسخگویان بر اساس جنسیت در دو متغیر منافع درک شده و موانع درک شده، تفاوت میانگین ها معنادار است. بین نظر پاسخگویان بر اساس تحصیلات در مورد دو متغیر شدت درک شده و رفتارهای پیشگیری کننده تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: رفتارهای پیشگیری کننده از هاری در جامعه مورد بررسی در حد متوسط بود لذا نیاز به برنامه ریزی آموزشی درخصوص افزایش آگاهی از رفتارهای پیشگیری کننده با استفاده از وسایل ارتباط جمعی وبا تاکید بر سازه های این مدل بهداشتی و خودکارآمدی ضروری به نظر می رسد.

 
متن کامل [PDF 216 kb]   (1041 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/29 | پذیرش: 1393/11/25 | انتشار: 1396/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb