دوره 17، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 38-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه اردکان ، m.shaker@ardakan.ac.ir
چکیده:   (2748 مشاهده)
مقدمه: مدیریت جهادی نوعی سبک نوین و بومی مدیریت است که از یک‌سو وابسته به علم و تجربه و از سوی دیگر متکی بر توکل و قصد قرب الهی است، هدف از این پژوهش، بررسی اثرات مدیریت جهادی و ابعاد آن بر روی ادراک کارکنان از سیاست‌های سازمانی با توجه به نقش میانجی فضیلت سازمانی است.
روش بررسی: این پژوهش از لحاظ  هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌های موردنیاز توصیفی - علّی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 480 نفر پرسنل بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد است که با استفاده از جدول مورگان تعداد 214 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شده‌ و با پرسش‌نامه 44 سؤالی با طیف لیکرت 5 گزینه‌ای که روایی و پایایی آن تائید شده است، موردبررسی قرار گرفتند. برای تحلیل آزمون فرضیات از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی) و از نرم‌ افزارsmart pls3 استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج تحلیل حاکی از تاثیر معنادار(t-value مساوی7/22) و مثبت(80 درصد) مدیریت جهادی بر فضیلت سازمانی و تاثیر معنادار(t-value مساوی2/5) و معکوس (27درصد) فضیلت سازمانی بر ادراک از سیاست سازمانی دارد. هم چنین متغیر فضیلت سازمانی قریب 50 درصد اثر میانجی‌گری دارد.
نتیجه‌گیری: مدیریت جهادی به‌عنوان سبک نوین مدیریتی می‌تواند در جهت بهبود و تحول مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان اثرات مثبتی را در جهت ارتقاء فضایل و افزایش اعتماد، همدلی و همکاری و کاهش اثرات مخرب رفتارهای سیاسی و ادراکات آن داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 385 kb]   (1771 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/27 | پذیرش: 1396/9/19 | انتشار: 1397/6/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.