دوره 13، شماره 4 - ( مهر و آبان 1393 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 93-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد ، Gholianam1@mums. ac. ir
چکیده:   (4672 مشاهده)
مقدمه :استفاده ازدوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری و ورزشی تا حدودی برای عموم امکان پذیر است. انجام فعا لیت های بدنی همیشه به عنوان یک راهکار مداخله ای حیاتی و مهم در پیشگیری و درمان چاقی وسایر بیماریهای متابولیسمی در سنین مختلف زندگی مدنظر می باشد. تئوری رفتار برنامه ریزی شده برای اینکه شامل باورها کنترلی رفتار است، برای مطالعه فعالیتهای ورزشی مناسب به نظر می رسد. در این مطالعه دیدگاههای دانشجویان به عنوان یک گروه در دسترس و تاثیر گذار بر هنجارههای جامعه در مورد استفاده ازدوچرخه مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه مقطعی که به منظور بررسی دیدگاهها و عوامل مرتبط با قصد استفاده از دوچرخه توسط دانشجویان انجام شد، نظر 250 نفر از دانشجویان پسر ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درمورد استفاده از دوچرخه را براساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و به صورت مستقیم جویا شد و داده ها با استفاده از نرم افزار16 SPSS وآزمونهای آنالیز واریانس، همبستگی و رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 83/2±23/0 بود و میانگین کل نمرات کسب شده در بخش های قصد رفتاری 9/3 ± 54/8، نگرش 97/2±2/15، هنجار ذهنی 9/2 ± 1/12ودر قسمت کنترل رفتاری درک شده 6/4 ± 5/1 گزارش گردید. در تحلیل رگرسیون انجام شده سازه های نگرش و هنجار ذهنی پیش بینی کننده معنی داری برای قصد رفتاری تشخیص داده شدند )766/28F= و001/0 P<، 297/0 (R2=. نتیجه گیری: بطور کلی با توجه به اینکه براساس نتایج مطالعه حاضر هنجارذهنی و نگرش بیشترین همبستگی و قدرت پیشگویی را با قصد استفاده از دوچرخه داشته اند به نظر می رسد برای ترویج رفتار دوچرخه سواری دربین دانشجویان، فعالیتهای فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ دوچرخه سواری می تواند موثر واقع شود.
واژه‌های کلیدی: دوچرخه سواری، نگرش، قصد، رفتار، دانشجو
متن کامل [PDF 196 kb]   (2011 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/2/28 | پذیرش: 1392/6/11 | انتشار: 1393/8/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.