دوره 15، شماره 5 - ( آذر و دی 1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 143-152 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei S, HAerian A, Eslami Abrand Abadi M. Investigating Patients’ Attitude Referred to Health Centers of Yazd in Regard with their Inappropriate Beliefs about Dentistry in 2012. TB. 2017; 15 (5) :143-152
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2409-fa.html
طباطبایی سید حسین، حائریان احمد، اسلامی ابرند آبادی مهدی. بررسی نگرش مراجعین به مراکز مختلف درمانی دندانپزشکی شهر یزد در رابطه با باورهای نادرست دندانپزشکی. طلوع بهداشت. 1395; 15 (5) :143-152

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2409-fa.html


دندانپزشک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، m.eslami2060@gmail.com
چکیده:   (346 مشاهده)

مقدمه: نقش باورهای نادرست به عنوان مشکل شناخته شده‌ای در جلوگیری از دستیابی به سطح مطلوبی از بهداشت دهان و دندان در جامعه انکارناپذیر است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش مراجعین به مراکز مختلف درمانی دندانپزشکی شهر یزد در رابطه با باورهای نادرست دندانپزشکی در سال 1391 انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی،300 نفر از مراجعین به مراکز مختلف درمانی دندانپزشکی شهر یزد به روش نمونه‌گیری ‌خوشه‌ای ‌تصادفی ‌دو‌ مرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای روا و پایا که شامل دو بخش اطلاعات جمعیت‌شناختی و باورهای مردم در رابطه با دندانپزشکی بود، جمع‌آوری گردید، سپس نمره نگرش افراد به سه گروه ضعیف(99/1-1)، متوسط (99/3-2) و قوی (5-4) تقسیم شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری ‌ SPSSنسخه 16 و آزمون‌‌‌های آماری,Tukey  ,ANOVA T-test و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: میانگین نمره نگرش در‌ جامعه مورد بررسی63/0±87/2 بود. 50% از مراجعین، ‌‌نگرش متوسطی نسبت به خدمات دندانپزشکی داشتند و تنها ‌‌7‌/14% دارای نگرش در سطح بالا بودند. میانگین اعتقاد به باورهای نادرست، در زنان و مردان اختلاف ‌آماری معنی‌داری نداشت(363/0p=). اما رابطه معنی داری بین سن، میزان تحصیلات و شغل افراد، با میانگین اعتقاد به باورهای نادرست وجود داشت(001/0p=)

نتیجه‌گیری: میزان باورهای نادرست در مورد دندانپزشکی در ‌جامعه مورد بررسی از نظر شدت در سطح متوسط بوده و از نظر وسعت در نیمی از افراد جامعه وجود داشت. لذا به منظور دستیابی به نتایج مطلوب در زمینه بهداشت دهان، برنامه‌ریزی به منظور افزایش سطح آگاهی افراد، قبل از هر گونه برنامه ریزی جهت اصلاح سطح سلامت دهان و دندان ضروری است.

متن کامل [PDF 338 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb