دوره 15، شماره 4 - ( مهر و ابان 1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 55-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print

Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati L, Ehrampoush M, Kherad Pisheh Z, Momtaz S, Bonyadi Z, Mokhtari M, et al . Metagenomics and Applications . TB. 2016; 15 (4) :55-65
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2345-fa.html
رفعتی لیدا، احرامپوش محمد حسن، خرد پیشه زهره، ممتاز سید مجتبی، بنیادی ضیا الدین، مختاری مهدی، و همکاران.. متاژنومیکس و کاربرد‌های آن . طلوع بهداشت. 1395; 15 (4) :55-65

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2345-fa.html

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اشکذر ، sedighi.samaneh@yahoo.com
چکیده:   (1184 مشاهده)

مقدمه: باکتریها گروهی از میکروارگانیسم­ها هستند که در مقایسه با تنوع بالای آنها در طبیعت، تنها تعداد بسیار اندکی از آنها در محیطهای آزمایشگاهی استاندارد، قابل رشد و جدا سازی می­باشند. متاژنومیکس به عنوان یک رشته جدید پژوهشی است، که در طول دهه گذشته به بررسی ژنومهای میکروبی غیر قابل کشت می­پردازد. محققان در مناطق مختلف جهان با مطالعه جدی این گروه از باکتریها، بدنبال یافتن ترکیباتی همچون آنتی­بیوتیک­های جدید، ترکیبات ضد سرطان، آنزیم­های جدید و مولکولهای زیستی هستند.

روش بررسی: این مقاله یک مطالعه مروری است که با بررسی متون و جستجوی اینترنتی و دستی کلید‌ واژه‌های متاژنومیکس،  بیوتکنولوژی، محیط زیست، میکرو ارگانیسم و   آنزیم از  منابع و            سایت­های معتبر علمی ازجمله Google scholar ، Pub med، Science direct، Sid و Scopus در بین سالهای 2000 تا 2013جمع­آوری و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل همه متون چاپ شده در زمینه متاژنومیکس است.

یافته‌ها: اگرچه متانوژنومیک امروزه برای غربالگری استفاده می­شود اما در حال حاضر به عنوان یک تکنیک کامل در کنار کاربرد محیط کشت و دیگر فنون سنتی موقعیت بهتری پیدا خواهد کرد. بیشترین میزان کاربرد متانوژنومیک در موارد بالینی در جایی است که با تکنیک­های متداول، نمی­توان دلایل میکروبی را کشف کرد بنابراین برای انجام آزمایشات و آنالیز اطلاعات به دانشمندان ماهر نیاز است.

نتیجه­گیری: این مقاله مروری بر برخی از جدیدترین دستاوردهای حاصل از متاژنومیکس تکیه دارد و کاربرد آن­را در مواد دارویی جدید، کشف آنزیم­ها، پتانسیل بیوتکنولوژی و محیط زیست بررسی می­کند.

متن کامل [PDF 234 kb]   (374 دریافت)