دوره 16، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1396 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 62-74 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghanitafti A, Dehghanitafti A, Zobeydi M, Tofighyan S A. The Effect of Education Based on the Pattern of Behaviors in Promoting Preventive Behaviors of Cutaneous Leishmaniasis in Between Parent Families Living in the City Rāmhormoz in 2015. TB. 2017; 16 (2) :62-74
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2075-fa.html
دهقانی تفتی عباسعلی، دهقانی تفتی عارفه، زبیدی محمد، توفیقیان سید عابد. تأثیرمداخله ی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین والدین خانوارهای ساکن در شهرستان رامهرمز در سال 1394. طلوع بهداشت. 1396; 16 (2) :62-74

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2075-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد ، m.zoubiedi92@gmail.com
چکیده:   (384 مشاهده)
مقدمه : انجام مطالعه و برنامه مداخله آموزش برای تغییر رفتارها در جهت پیشگیری از بیماری سالک در مناطق آندمیک ضروری است. این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی بزنف در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در بین والدین خانوارهای تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان رامهرمز طراحی و اجرا شد.
روش بررسی :  این مطالعه، به روش مداخله ای بود که در سال 1394 انجام شد، حجم نمونه 154 نفر بود که  از کل مراکز بهداشتی و درمانی رامهرمز  بصورت تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند .سپس ازواحدهای مورد پژوهش داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه گرد آوری شد و 2جلسه آموزشی برگزار گردید و پس از 3 ماه از آموزش ، داد ه ها مجدداً جمع آوری شدند ونهایتاً داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : میانگین تغییرات نمرات مربوط به سازه های الگوی بزنف شامل آگاهی، نگرش، قصد رفتار، عوامل قادر کننده و رفتار در والدین قبل و بعد از مداخله آموزشی به طور معنی داری افزایش یافت (0001/0>P) ولی میانگین تغییرات نمره سازه هنجارهای انتزاعی قبل و  بعد از مداخله آموزشی در والدین خانوارها تغییرات معنی داری نداشتند(042/0>P).
بحث و نتیجه گیری: یافته های این بررسی نشان داد که برنامه آموزشی بر اساس الگوی بزنف، همه جنبه های لازم جهت ایجاد تغییر و ماندگاری رفتار آموزشی در والدین را دارد. و در پایان می توان گفت که اجرای برنامه بر اساس مدل بزنف، برای والدین مفید بوده و تأثیر قابل توجهی را در آنان داشته است.

متن کامل [PDF 242 kb]   (70 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (10 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb