دوره 14، شماره 6 - ( ویژه نامه بهمن و اسفند 1394 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 126-138 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahedian-shahroodi M, rahimi H, Gholian-avval M, Esmaily H. A Survey on Effects of Physical Activity Education Based on Trance- theoretical Model on Blood Pressure Control in Patients with High Blood Pressure. TB. 2016; 14 (6) :126-138
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1999-fa.html
واحدیان شاهرودی محمد، رحیمی حمزه، قلیان اول مهدی، اسماعیلی حبیب الله. بررسی تاثیر آموزش فعالیت بدنی مبتنی بر الگوی فرانظری، بر کنترل فشارخون بیماران مبتلا به فشار خون بالا ن. طلوع بهداشت. 1394; 14 (6) :126-138

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1999-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، Rahimih2@mums.ac.ir
چکیده:   (808 مشاهده)

مقدمه: شیوع بالای فشارخون در سراسر جهان و ایجاد عوارض جدی، مشکل عمده کلیه جوامع، است. برای کاهش عوارض، کنترل فشارخون از اهمیت خاصی برخوردار است. فعالیت بدنی منظم، یکی از موثرترین استراتژی ها برای کاهش خطر
 بیماری های غیر واگیر از جمله بیماریهای قلبی عروقی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش فعالیت بدنی مبتنی بر الگوی فرانظری، برکنترل فشارخون انجام شد.

روش­بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 60 فرد مبتلا به فشارخون بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای چند وجهی، مشتمل بر مشخصات دموگرافیک، سوالات مراحل تغییر و عوامل تاثیرگذار بر الگوی فرانظری و پرسشنامه سنجش فعالیت بدنی فرم کوتاه بود. پرسشنامه ها برای دو گروه تکمیل و سپس مداخله آموزشی در گروه مداخله انجام شد. پس از دو ماه مجدداً پرسشنامه ها برای دو گروه تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و آزمون های تی و کای دو با توجه به توزیع داده ها استفاده شد.

یافته­ها: آزمونهای آماری اختلاف معناداری در دو گروه قبل از آموزش از نظر مراحل تغییر، موازنه تصمیم گیری، فعالیت بدنی، فشارخون و فرایندهای تغییر،نداشت اما پس از آموزش، افزایش معناداری در کلیه متغیرهای فوق در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به وجود آمده بود. (P<./005).

نتیجه گیری: آموزش و مداخله بر پایه الگوی فرانظری باعث ارتقاء رفتار فعالیت بدنی در بیماران و کاهش فشارخون بالامی شود.

متن کامل [PDF 191 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb