دوره 13، شماره 5 - ( آذر و دی 1393 )                   جلد 13 شماره 5 صفحات 56-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordi M, Mohamadirizi S, Shakeri M, ModarresGharavi M, Salehi Fadardi J. The Relationship Between Depression, Anxiety, Stress and Health Behaviors in High School Girl Students in Mashhad in Year 2011-2012. TB. 2015; 13 (5) :56-67
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1288-fa.html
کردی معصومه، محمدی ریزی سهیلا، شاکری ، محمدتقی، مدرس غروی مرتضی، صالحی فدردی جواد. بررسی میزان شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد و ارتباط آن با برخی از رفتارهای مرتبط با سلامت . طلوع بهداشت. 1393; 13 (5) :56-67

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-1288-fa.html


مربی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، mohamadirizi@yahoo.com
چکیده:   (4397 مشاهده)
چکیده مقدمه: دوره نوجوانی به دلیل تغییرات روانی، اجتماعی و زیستی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی هرفرد به شمار می رود که می تواند عملکرد تحصیلی و شغلی را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که توجه به بهداشت روانی دانش آموزان از محورهای مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب، افسردگی و استرس با رفتارهای بهداشتی در دختران دانش آموز شهر مشهد انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی -مقطعی می باشد که بر روی 407 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد و به طریق نمونه گیری احتمالی دو مرحله ای انجام شد. ‌واحدهای پژوهش پرسشنامه های مربوط به مشخصات فردی، خانوادگی، رفتارهای بهداشتی و مقیاس استاندارد دس 21 را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده ازنرم افزارآماری SPSSنسخه 14و آزمونهای آماری ‌انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که 5/56% از دانش آموزان 16-14سال، 3/66% شاخص توده بدنی 99/24-5/18 کیلوگرم بر متر مربع، 6/36 درصد فعالیت فیزیکی و 2/83، با دود سیگار تماس داشتند. 7/21% افسردگی، 3/24%اضطراب و 8/21% استرس شدید و بالاتر داشتند که سن با اضطراب و استرس همبستگی مثبت و با افسردگی همبستگی منفی داشت. درحالیکه بین میزان اضطراب، افسردگی و استرس با سایر متغیرها همبستگی دیده نشد. نتیجه گیری: باتوجه به بالابودن میزان افسردگی، اضطراب و استرس در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر مشهد و نقش مهم دختران در جامعه بنابراین، انجام برنامه های مختلف مشاوره ای از جمله مشاوره های روانی و تحصیلی به منظور ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان و ارجاع دانش آموزان دارای علائم شدیدتر به متخصصین و روان پزشکان جهت پیگیری درمان اختلالات لازم و ضروری است.
متن کامل [PDF 194 kb]   (1765 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۸/۳ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb