Rostami Janaghard R, Pour Saeid V, Saeedi Moghadam F, Bagheri Sheykhangafshe F, Farahani H. Comparison of Moral Intelligence, Depression, and Attachment Styles in Adolescents with and without Social Anxiety Disorder. TB 2025; 24 (2) :15-30
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3765-fa.html
رستمی جناقرد ربابه، پورسعید وحید، سعیدی مقدم فرانک، باقری شیخانگفشه فرزین، فراهانی حجت اله. مقایسه هوش اخلاقی، افسردگی و سبکهای دلبستگی در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. طلوع بهداشت. 1404; 24 (2) :15-30
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3765-fa.html
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، farzinbagheri@modares.ac.ir
چکیده: (74 مشاهده)
مقدمه: اختلالات روانی در دوران نوجوانی میتوانند رشد هیجانی، اجتماعی و تحصیلی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. یکی از شایعترین این اختلالات، اختلال اضطراب اجتماعی است که میتواند باعث مشکلاتی در تعاملات بینفردی و کاهش کیفیت زندگی نوجوانان شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش اخلاقی، افسردگی و سبکهای دلبستگی در نوجوانان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مناطق 2 و 6 استان تهران در سال 1403 بود. نمونه شامل 240 نفر نوجوان (120 نفر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و 120 نفر غیرمبتلا) بود که با نمونهگیری در دسترس و بر اساس نمره سیاهه اضطراب اجتماعی انتخاب شدند؛ افراد دارای نمره برابر یا بالاتر از یک انحراف معیار بالاتر از میانگین (نمره ≥ 33) به عنوان گروه مبتلا و دیگران به عنوان گروه غیرمبتلا تعیین شدند. شرکتکنندگان با استفاده از پرسشنامههای اضطراب اجتماعی، هوش اخلاقی، افسردگی بک و دلبستگی بزرگسالان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره در نرمافزار SPSS نسخه 27 انجام شد.
یافتهها: براساس یافتههای بهدست آمده از این پژوهش، نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هوش اخلاقی و سبک دلبستگی ایمن کمتری داشتند و از افسردگی و سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا بیشتری نسبت به نوجوانان غیرمبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رنج میبردند که این اختلاف معنی دار بود (001/0P<).
نتیجهگیری: نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی، هوش اخلاقی پایینتر و دلبستگی ایمن ضعیفتری دارند و بیشتر دچار افسردگی و سبکهای دلبستگی ناسازگار (اجتنابی و دوسوگرا) هستند. این یافتهها اهمیت مداخلات هدفمند برای تقویت مهارتهای هیجانی-اجتماعی و کاهش نشانههای افسردگی در این گروه را برجسته میکند و بر نقش کلیدی خانواده و مدارس در ارتقای سلامت روان نوجوانان تأکید دارد.
| |
متن کامل (HTML) (36 مشاهده)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1404/1/4 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/6/20