Samimi Z, Davoudi T, Bahadorikhosroshahi J, Qadri E. Investigating the Effectiveness of Cognitive Behavioral Training on Test Anxiety and Social Media Addiction among Students. TB 2025; 24 (2) :31-44
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3754-fa.html
صمیمی زبیر، داوودی طوبا، بهادری خسروشاهی جعفر، قدری اسماعیل. بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانشآموزان. طلوع بهداشت. 1404; 24 (2) :31-44
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3754-fa.html
دانشگاه بین المللی چابهار ، z.samimi@iuc.ac.ir
چکیده: (89 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی از جمله مسائلی است که تاثیر منفی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانش آموزان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل داد که از بین آنها تعداد ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و سپس تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفر) و کنترل (۱۵ نفر) قرار گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، گروه آزمایش طی ۸ جلسه ۶۰ دقیقهای (دو جلسه در هفته) آموزش شناختی-رفتاری دریافت کرد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (۱۹۸۰) و پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی خواجهاحمدی و همکاران (۱۳۹۶) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و آزمون t مستقل و زوجی در نرمافزار SPSS-27 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در مرجله پس آزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل از اضطراب امتحان (نگرانی و هیجانپذیری) و همچنین اعتیاد به شبکههای اجتماعی کمتری برخوردار شدند (001/0p<).
نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش شناختی رفتاری تاثیر مثبتی بر اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی دانشآموزان دارد و به نظر میرسد میتوان از این شیوه آموزشی برای بهبود اضطراب امتحان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی استفاده کرد.
این مقاله برگرفته از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه بین المللی چابهار است.
| |
متن کامل (HTML) (40 مشاهده)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1404/1/10 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/6/20