دوره 24، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1404 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 74-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1403.224

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S M, Bahariniya S, babaie zarch F, Khaledi E, Bustani F. The Relationship between Health Literacy and Patient Satisfaction among Cardiac Patients with Staff: A Case Study at the Educational Hospital in Yazd. TB 2025; 24 (2) :59-74
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3742-fa.html
موسوی سید مسعود، بهاری نیا سجاد، بابایی زارچ فاطمه، خالدی الهام، بوستانی فاطمه. رابطه سواد سلامت و رضایت مندی بیماران قلبی از کارکنان؛ مطالعه موردی در بیمارستان آموزشی شهر یزد. طلوع بهداشت. 1404; 24 (2) :59-74

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3742-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران ، sajjadbahari98@gmail.com
چکیده:   (54 مشاهده)
مقدمه: سواد سلامت شامل صلاحیت فرد در درک و ارزیابی اطلاعات سلامت است تا بتواند تصمیمات درستی در خصوص بهبود کیفیت زندگی خود اتخاذ کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه سواد سلامت و رضایت مندی بیماران قلبی از کارکنان انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی_همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال ۱۴۰۳ بر روی 131 بیمار قلبی بیمارستان افشار شهر یزد انجام شد. داده ها با پرسشنامه های استاندارد سواد سلامت ایرانیان HELIA و رضایت مندی بیماران جمع‌آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 27 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره رضایت مندی بیماران2/17± 96/79 و میانگین نمره سواد سلامت بیماران 96/20 ± 18/61 بود که نشان دهنده سواد سلامت نه چندان کافی است. در بین ابعاد سواد سلامت، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد تصمیم گیری و کاربرد اطلاعات سلامت و کمترین نمره مربوط به بعد مهارت خواندن بود. در بین ابعاد رضایت مندی بیماران، بیشترین میانگین نمره مربوط به بعد کادر پزشکی و کمترین نمره مربوط به بعد کادر پرستاری بود. همچنین ارتباط معناداری بین سواد سلامت و رضایمندی بیماران مشاهده نشد.
نتیجه گیری: اگرچه ارتباط کلی بین سواد سلامت و رضایت مندی بیماران معنی‌دار نبود اما ابعاد مختلف آن ها به طور مستقل دارای ساختارهای منسجمی بودند و با یکدیگر ارتباط داشتند؛ به نحوی که ارتقای یک بعد می‌تواند منجر به ارتقای سایر ابعاد شود. همچنین در راستای ارتقاء سواد سلامت بیماران، برگزاری کارگاه ها، تولید محتوای آموزشی ساده و قابل فهم، و تقویت ارتباط مؤثر با بیماران توصیه می‌شود.


این پژوهش حاصل یک پایان نامه تحقیقاتی بوده است
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار: 1404/6/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb