دوره 23، شماره 6 - ( بهمن و اسفند 1403 )                   جلد 23 شماره 6 صفحات 63-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1403.019


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی یزد ، zhalehharandi27@gmail.com
چکیده:   (312 مشاهده)

مقدمه: در جامعه امروزی اختلالات روانی در نوجوانان به‌ویژه افسردگی شیوع زیادی پیدا کرده است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و درمان شناختی رفتاری بر امید به زندگی و شدت افسردگی نوجوانان مبتلا به افسردگی در شهر یزد انجام شد.
روش بررسی : این پژوهش نیمه تجربی در سال 1402 با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل و پیگیری دو ماهه در شهر یزد انجام شد. جامعه پژوهش شامل نوجوانان 12 تا 18 ساله شهرستان یزد بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس 45 نوجوان افسرده دختر 14 ساله به‌طور تصادفی در سه گروه 15 نفره (درمان فراشناختی، درمان شناختی رفتاری و گروه کنترل) قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه‌های افسردگی ماریاکواس و امید به زندگی میلر، پس از 8 جلسه (90 دقیقه‌ای) از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از میانگین و انحراف معیار در سطح توصیفی و از تحلیل کوواریانس در سطح آمار استنباطی استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته ها : نتایج با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(05/0>p). نمرات گروه‌های آزمایش پس از مداخله در متغیرهای امید به زندگی و شدت افسردگی تغییر معناداری را نشان داد(05/0> p)؛ در حالی که گروه کنترل تفاوت معناداری نداشت(05/0<p).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هردودرمان فراشناختی و شناختی رفتاری تأثیر مثبتی بر امید به زندگی و کاهش شدت افسردگی در نوجوانان افسرده دارند. با این حال درمان فراشناختی نتایج بهتری در افزایش امید به زندگی و کاهش شدت افسردگی نسبت به درمان شناختی رفتاری داشت.


 
متن کامل [PDF 778 kb]   (211 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (368 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1403/7/15 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار: 1403/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.