جلسه | اهداف | محتوای جلسات | تمرین خانگی | رفتار مورد انتظار |
اول | آشنایی با اصول کلی درمان | خوشآمدگویی گروهی و پذیرش، تمرین ارتباط گروهی، اطلاعاتی درباره نحوه فعالیت طرحوارهدرمانی گروهی و انتظارات از اعضای گروه با هدف جلسه شرح داده می شود، تصویرسازی معرفی، تمرین حباب امن گروهی، تکنیک حباب امن در خارج از گروه، | تکمیل فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ | آگاهی اولیه از طرحواره |
دوم | شناخت طرحواره | مرور تکلیف جلسه قبل، طرحواره یک الگو است، دستهبندی طرحوارهها، چگونگی ایجاد طرحوارهها، نیازهای طبیعی دوران کودکی، چگونگی شکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیه، توضیح ذهنیتهای طرحوارهای، | تکمیل پرسشنامه سبکهای مقابلهای یانک. | شناخت رابطه بین نیازهای دوران کودکی و طرحوارههای ناسازگار اولیه |
سوم | شناسایی تجارب ذهنیتی خود | مرور مطالب جلسه قبل، ذهنیت مقابلهای ناسازگار، ذهنیت کودک آسیبپذیر، ذهنیت کودک عصبانی/ تکانشگر، اهداف طرحوارهدرمانی در ارتباط با این ذهنیتها | ثبت احساسات، افکار و رفتار مرتبط با ذهنیت ها | آشنایی با خانواده ذهنیت ها |
چهارم | شناسایی تجارب ذهنیتی خود | مرور مطالب جلسه قبل، ذهنیت والد تنبیهگر/سرزنشگر، ذهنیت بزرگسال سالم، ذهنیت کودک شاد، | ثبت احساسات، افکار و رفتار مرتبط با ذهنیت ها تمرین میزان تقریبی حضور هر شش ذهنیت با کشیدن خطوط بر روی دایره |
آشنایی با خانواده ذهنیت ها |
پنجم | تکنیکهای طرحوارهدرمانی | مرور تکلیف جلسه قبل، مرور مطالب جلسه قبل، تکنیکهای طرحوارهدرمانی (شناختی، تجربی، رفتاری) | فهرست مزایا و معایب ذهنیت حاضر تمرین تصویرسازی |
کاهش ذهنیتهای آسیب پذیر |
ششم | آگاهی از ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار و والد ناکارآمد | مرور مطالب جلسه قبل، شناخت و آگاهی از ذهنیتهای مقابلهای ناسازگارم، والد تنبیهگر، والد پرتوقع | تکمیل کاربرگ آگاهی از ذهنیتهای مقابلهای ناسازگارم، تکمیل کاربرگ آگاهی از ذهنیت والد تنبیهگرم، تکمیل کاربرگ آگاهی از ذهنیت والد پرتوقعام | کاهش رفتارهای ناشی از ذهنیت والد ناکارآمد |
هفتم | آگاهی از ذهنیت کودک آسیبپذیر | مرور مطالب جلسه قبل، تکمیل کاربرگ آگاهی از ذهنیت کودک آسیبپذیر، کودک عصبانی، کودک شاد | تکمیل کاربرگ آگاهی از ذهنیت کودک آسیبپذیر، کودک عصبانی، کودک شاد | کاهش رفتارهای ناشی از ذهنیت کودک آسیبپذیر، کودک عصبانی، کودک شاد |
هشتم | رهایی از ذهنیتهای مشکلآفرین با آگاهی از توانمندیها و مهارتهای ذهنیت بزرگسال سالم | مرور مطالب جلسه قبل، افزایش آگاهی از رفتارهای ذهنیت بزرگسال سالم، انتخاب ذهنیت و توصیف آن در قالب اصطلاحات آگاهی، آفریدن موقعیت، شکلگیری دیدگاه والد خوب، طراحی برنامه عملیاتی برای ذهنیت بزرگسال سالم و تشخیص توانمندیها و مهارتهای لازم | تکلیف آگاهی از ذهنیت: ارتباط برقرار کردن با ذهنیت بزرگسال سالم توسط ذهنیت مقابلهای ناسازگار | دستیابی به ذهنیت بزرگسال سالم |
نهم | فرصت دادن به ذهنیت بزرگسال سالم برای از بین بردن ذهنیت والد تنبیهگر و والد پرتوقع به استانداردهای معقول | مرور مطالب جلسه قبل، رهایی از ذهنیتهای مشکلآفرین با آگاهی از توانمندیها و مهارتهای ذهنیت بزرگسال سالم، | تکلیف آگاهی از ذهنیت: فرصت دادن به ذهنیت بزرگسال سالم برای از بین بردن ذهنیت والد تنبیهگر، تکلیف آگاهی از ذهنیت: فرصت دادن به ذهنیت بزرگسال سالم برای تبدیل ذهنیت والد پرتوقع به استانداردهای معقول | دستیابی به ذهنیت بزرگسال سالم |
دهم | بهرهبردن از ذهنیت بزرگسال سالم به منظور مراقبت از ذهنیت کودک آسیبپذیر و گوش سپردن به نیازهای ذهنیت کودک عصبانی | مرور مطالب جلسه قبل، رهایی از ذهنیتهای مشکلآفرین با آگاهی از توانمندیها و مهارتهای ذهنیت بزرگسال سالم |
تکلیف آگاهی از ذهنیت بزرگسال سالم به منظور مراقبت از ذهنیت کودک آسیبپذیر، تکلیف آگاهی از ذهنیت: بهرهبردن از ذهنیت بزرگسال سالم به منظور گوش سپردن به نیازهای ذهنیت کودک عصبانی | استفاده از ذهنیت بزرگسال سالم |
یازدهم | فرصت دادن به ذهنیت بزرگسال سالم برای یادگیری درباره هویتم از طریق گوش سپردن به ذهنیت کودک شاد | مرور مطالب جلسه قبل، تمرکز بر تداخل ذهنیتها با ذهنیت بزرگسال سالم و به کارگیری مهارتهای بزرگسال سالم برای دستیابی به ذهنیت کودک شاد، انتخاب ذهنیت و توصیف آن در قالب اصطلاحات آگاهی، آفریدن موقعیت، شکلگیری دیدگاه والد خوب، طراحی برنامه عملیاتی برای ذهنیت بزرگسال سالم و تشخیص توانمندیها و مهارتهای لازم | تکلیف آگاهی از ذهنیت: فرصت دادن به ذهنیت بزرگسال سالم برای یادگیری درباره هویتم از طریق گوش سپردنم به ذهنیت کودک شاد | افزایش آگاهی از رفتارهای ذهنیت بزرگسال سالم |
دوازدهم | مبارزه با ذهنیتهای والد تنبیهگر و پرتوقع، اهمیت دادن به احساس غم و اضطراب کودک آسیبپذیر، مدیریت ذهنیت کودک عصبانی | مرور مطالب جلسه قبل، راهبردهای رفتاری و شناختی کوتاهمدت، تکنیکهای تجربی کوتاهمدت، برنامه کوتاهمدت مدیریت ذهنیت برای ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار، مبارزه با ذهنیتهای والد تنبیهگر و پرتوقع، کودک عصبانی | مرور مطالب در منزل | کاهش قدرت ذهنیتهای مقابلهای ناسازگار |
سیزدهم | پرورش ذهنیت کودک شاد و تقویت ذهنیت بزرگسال سالم | مرور مطالب جلسه قبل، راهبردهای رفتاری و شناختی کوتاهمدت، تکنیکهای تجربی کوتاهمدت، برنامه کوتاهمدت مدیریت ذهنیت برای ذهنیت کودک شاد، | مرور مطالب در منزل | تمایل به انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
چهاردهم | راهبردهای بلندمدت برای مبارزه با ذهنیتهای والد ناکارآمد و برآوردن نیازهای ذهنیت کودک آسیبپذیر | مرور مطالب جلسه قبل، فهرست و بررسی راهبردها، تکنیکها و مهارتهای رفتاری، شناختی و تجربی، طراحی برنامه مدیریت ذهنیت مراجع با استفاده از تکنیکها و راهبردها و همراه داشتن آنها به شکل کارت آموزشی | تمرین کارتهای آموزشی در منزل | تمایل به انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
پانزدهم | راهبردهای بلندمدت برای مدیریت ذهنیت کودک عصبانی و تقویت ذهنیت کودک شاد و ذهنیت بزرگسال سالم | مرور مطالب جلسه قبل، فهرست و بررسی راهبردها، تکنیکها و مهارتهای رفتاری، شناختی و تجربی، طراحی برنامه مدیریت ذهنیت مراجع با استفاده از تکنیکها و راهبردها و همراه داشتن آنها به شکل کارت آموزشی | تمرین کارتهای آموزشی در منزل | تمایل به انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
شانزدهم | تصویر مکان امن | مرور مطالب جلسه قبل، ایفای نقش ذهنیتها، تمرین تصویر مکان امن و خودگویی آن، گفتگوی ذهنیتی ایفای نقش بسطیافته | تمرین گفتگوی ذهنیتی | تلاش برای انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
هفدهم | تنبیه و تقویت: ما چگونه یاد میگیریم؟ | مرور مطالب جلسه قبل، ذهنیت والدناکارآمد، آزمایش تنبیه- 20 دقیقه | تکرار آزمایش تنبیه- 20 دقیقه | خلاصی یافتن از پیامهای ذهنیت والد ناکارآمد |
هجدهم | مبارزه با ذهنیتهای والد تنبیهگر و پرتوقع: آنچه که یک "والد خوب" به محبوبش میگوید. | مرور مطالب جلسه قبل، خلاصی یافتن از پیامهای ذهنیت والد ناکارآمد، پیام والد خوب، اشیای انتقالی | مرور مطالب در منزل | تلاش برای انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
نوزدهم | بازخوانی نوشتههای والد خوب | مرور مطالب جلسه قبل، ایفای نقشهای گروهی برای گفتگوی ذهنیتها- ذهنیت والد ناکارآمد | تکرار تمرین ایفای نقشهای گروهی | تلاش برای انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
بیستم | تصویرسازی برای ذهنیت کودک آسیبپذیر | مرور مطالب جلسه قبل، بازسازی تجربه کودکی درمانگر، بازسازی روند خاطره کل گروه، والدی خوب برای ذهنیت کودک آسیبپذیر همه اعضای گروه باشید، تمرین ذهنیت کودک آسیبپذیر- کودک کوچک، تنها در خیابان | انجام مجدد تمرین ذهنیت کودک آسیبپذیر- کودک کوچک، تنها در خیابان در منزل | انجام رفتارهایی با ذهنیت بزرگسال سالم |
بیست و یکم | رهایی از خشم | مرور مطالب جلسه قبل، مسابقه طنابکشی، تمرین توپ ساختن و پرتاب کاغذ، تمرین بادکنک، ساختن تصویر ذهنیت کودک عصبانی، تمرین راه رفتن به عقب، درهم کوبیدن و شکستن تخممرغها، پایکوبی گروهی، ایفای نقش ذهنیتی | انجام مجدد تمرین ایفای نقش ذهنیتی | کاهش رفتارهای خشمآلود |
بیست و دوم | تصویرسازی برای ذهنیت کودک شاد | مرور مطالب جلسه قبل، تمرینهای خلاق و سرگرمکننده مثل طلسم گروهی، تفریح با ذهنیتها و صندوقچه گنج، تفریح برای ذهنیت کودک شاد در تمرین تصویرسازی، تصویرسازی خانه رؤیایی ذهنیت کودک شاد | تمرین مجدد تصویرسازی خانه رؤیایی ذهنیت کودک شاد | تثبیت ذهنیت کودک شاد |
بیست و سوم | پرورش ذهنیت بزرگسال سالم | مرور مطالب جلسه قبل، تأثیر پیامهای ذهنیتهای والد تنبیهگر وپرتوقع بر روی ذهنیت کودک آسیبپذیر، تمرین بدنی کوتاه همراه با آگاهی ذهنی، ایفای نقش ذهنیت | تمرین مجدد ایفای نقش ذهنیت | تثبیت ذهنیت بزرگسال سالم |
بیست و چهارم | خلاصه مطالب، ارزیابی نهایی و اختتام برنامۀ آموزشی طرحواره محور |
مرور مطالب جلسه قبل، تمرینهای خلاق و سرگرمکننده مثل طلسم گروهی، تریح با ذهنیتها و صندوقچه گنج، تفریح برای ذهنیت کودک شاد در تمرین تصویرسازی، تصویرسازی خانه رؤیایی ذهنیت کودک شاد، تبادل مهره | - | تثبیت ذهنیت بزرگسال سالم |
متغیر | میانگین | انحراف معیار | |
سن | آزمایش | 73/33 | 25/2 |
کنترل | 93/34 | 15/2 | |
تعداد | درصد | ||
دیپلم | 20 | 4/44 | |
تحصیلات | لیسانس | 25 | 6/55 |
متغیر | نوع آزمون | گروه | میانگین | انحراف معیار |
تابآوری | پیش آزمون | آزمایش گواه آزمایش گواه آزمایش گواه |
33/73 | 04/7 |
53/73 | 12/6 | |||
پس آزمون | 20/123 | 78/7 | ||
73/74 | 30/7 | |||
پیگیری | 87/124 | 11/8 | ||
60/73 | 46/5 | |||
سرسختی خانواده |
پیش آزمون | آزمایش | 33/12 | 95/1 |
گواه | 67/12 | 45/1 | ||
پس آزمون | آزمایش | 87/22 | 97/2 | |
گواه | 27/13 | 40/2 | ||
پیگیری | آزمایش | 40/23 | 21/4 | |
گواه | 13/13 | 81/1 |
متغیر | اثر | ارزش | آماره F | سطح معناداری | میزان اثر | قدرت آماری |
تابآوری | اثر پیلای1 | 897/0 | 382/117 | 001/0 | 897/0 | 1 |
لامبدای ویلکز2 | 103/0 | 382/117 | 001/0 | 897/0 | 1 | |
سرسختی خانواده | اثر پیلای | 863/0 | 344/85 | 001/0 | 863/0 | 1 |
لامبدای ویلکز | 137/0 | 344/85 | 001/0 | 863/0 | 1 |
متغیر | منبع تغییر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | مقدار F | سطح معناداری | اندازه اثر | توان |
تاب آوری |
مراحل | 622/13176 | 2 | 311/6588 | 001/141 | 001/0 | 897/0 | 1 |
گروه | 211/24767 | 1 | 211/24767 | 336/452 | 001/0 | 942/0 | 1 | |
تعامل مراحل و گروه | 756/12562 | 2 | 378/6281 | 432/134 | 001/0 | 897/0 | 1 | |
خطا | 622/2616 | 56 | 725/46 | |||||
سرسختی خانواده |
مراحل | 822/642 | 660/1 | 351/387 | 649/51 | 001/0 | 863/0 | 1 |
گروه | 878/953 | 1 | 878/953 | 035/115 | 001/0 | 804/0 | 1 | |
تعامل مراحل و گروه | 68/528 | 660/1 | 576/318 | 479/42 | 001/0 | 863/0 | 1 | |
خطا | 48/348 | 467/46 | 500/7 |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |