Research code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.375
Khodadad F, Manshaee G, Torkan H. The Comparison of the Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Therapy and the Role of Acceptance and Commitment Therapy on Emotional-Cognitive Empathy of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder Experiencing Bullying in Isfahan. TB 2024; 23 (5) :97-115
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3701-fa.html
خداداد فرزانه، منشئی غلامرضا، ترکان هاجر. مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک محور و نقش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی عاطفی- شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دارای قلدری در شهر اصفهان. طلوع بهداشت. 1403; 23 (5) :97-115
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3701-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) ، manshaee403.24@gmail.com
متن کامل [PDF 851 kb]
(13 دریافت)
|
چکیده (HTML) (52 مشاهده)
متن کامل: (28 مشاهده)
مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک محور و نقش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی عاطفی- شناختی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دارای قلدری در شهر اصفهان
نویسندگان: فرزانه خداداد1، غلامرضا منشئی2، هاجر ترکان3
1.دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2. نویسنده مسئول: دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
شماره تماس: 09133170300 Email:smanshaee@yahoo.com
3.استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: اختلال بیشفعالی/نقصتوجه از مشکلات جدی در محیطهای آموزشی به شمار میآید و تأثیرات منفی قابل توجهی بر ابعاد سلامت روان دانشآموزان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودکمحور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی عاطفی- شناختی دانشآموزان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دارای قلدری انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش نیمهتجربی در سال 1402 و با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه در یک بازه زمانی شش ماهه در شهر اصفهان انجام شد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام و 54 پسر ۹ الی ۱۱ ساله دارای معیارهای ورود به صورت تصادفی در سه گروه 18 نفره (ذهنآگاهی کودکمحور (18=N)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (18=N) و گروه کنترل (18=N) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه همدلی کودک و نوجوان جمعآوری شد. شرکتکنندگان گروه اول، درمان ذهنآگاهی کودکمحور را در 10 جلسه 60 دقیقهای و 2 بار در هفته و گروه مداخله دوم درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را در 9 جلسه 60 دقیقهای و 2 بار در هفته دریافت کردند. در پایان پژوهش در هر گروه 15 نفر باقی ماندند و تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی و با بهرهگیری از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد هر دو مداخله ذهنآگاهی کودکمحور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی عاطفی (0۵/0>p) و شناختی (0۵/0>p) موثر بوده و این اثربخشی در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است (0۵/0>p) اما تفاوت معنیداری بین اثربخشی مداخلات مشاهده نشد(0۵/0<p).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که هر دو مداخله درمان ذهنآگاهی کودکمحور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بهطور موثری بر افزایش همدلی عاطفی و شناختی در دانشآموزان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه تأثیر داشته و میتواند توسط درمانگران استفاده شود.
واژههای کلیدی: ذهنآگاهی، پذیرش و تعهد، همدلی، اختلال نقصتوجه همراه با بیشفعالی
مقدمه
اختلالهای رفتاری کودکان، اختلالهای شایع و ناتوانکنندهای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری از جمله پرخاشگری، افت تحصیلی و آسیبهای اجتماعی را ایجاد میکنند(1).
از جمله این اختلالات میتوان به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) اشاره کرد(2). اختلال بیشفعالی/نقصتوجه از شایعترین اختلالات روانی کودکان است و در حدود 6 تا 7 از کودکان و نوجوانان و 5 از بزرگسالان به این اختلال مبتلا بوده و تا 65 درصد از بزرگسالان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه درمان نمیشوند(3). برآوردها نشان میدهد که شیوع اختلال بیشفعالی/نقصتوجه در ایران حدود 5 تا 7 درصد است که این رقم مشابه با دیگر کشورها به نظر میرسد(4). کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه معمولاً درگیر مشکلات متنوعی از جمله قلدری و چالشهای عاطفی و انطباقی هستند(7-5).
برخی از تحقیقات نشان دادند که میزان درگیری با قلدری در این کودکان به ۵۸ درصد میرسد در حالی که این آمار برای جمعیت عمومی ۳۵ درصد است(8). همچنین نتایج پژوهشی نشاندهنده شیوع ۳ درصدی قلدری در کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه است(9). در یک مطالعه دیگر تقریباً یکسوم از کودکان دارای این اختلال رفتارهای پرخاشگرانه مکرر از خود بروز دادند(3). پژوهش مشابه نیز تأکید میکند که حدود 15 درصد از این کودکان در مقایسه با کودکان عادی، رفتارهای قلدری بیشتری دارند(10).
عدم مهارت کافی در همدلی یکی از مشکلات مهمی است که
در رابطه با رفتارهای مرتبط با بیشفعالی و قلدری مطرح میشود(11،7). همدلی به توانایی درک و به اشتراک گذاشتن عواطف و احساسات دیگران اشاره دارد و نقشی کلیدی در رفتار اجتماعی ایفا میکند(12). همدلی شناختی توانایی درک و تفسیر احساسات، نظرات و تجربیات دیگران و به عبارت دیگر شرایطی است که افراد میتوانند آنچه دیگران احساس میکنند را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنند(13) و همدلی عاطفی به عنوان توانایی درک احساست و عواطف دیگران است(12).
مطالعات پیشین نشان میدهد کودکان دارای اختلال بیشفعالی/نقصتوجه از مهارتهای همدلی پایینتری در مقایسه با کودکان عادی دارند. در همین راستا آیلو و همکاران نشان دادند کودکان دارای اختلال بیشفعالی/نقصتوجه مهارتهای همدلی ضعیفی دارند(14). اوزیورت و همکاران نیز نشان دادند که همزمانی اختلال خلقی با اختلال بیشفعالی/نقصتوجه بر شناخت اجتماعی و همدلی تأثیر منفی دارد(15). لاسمونو و همکاران نیز دریافتند که کودکان دارای اختلال بیشفعالی/نقصتوجه در مقایسه با همسالان عادی خود، نمرات پایینتری در همدلی کسب میکنند(16). تکیم و همکاران نیز نشان دادند سطوح همدلی در افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی کمتر است(17). علاوه بر این باپیروان نیز نشان داد سطوح همدلی در پسران ابتدایی مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه در مقایسه با کودکان عادی کمتر است(18).
این فقدان همدلی را میتوان به نقص عملکرد اجرایی در قشر جلوی مغز که مسئول تنظیم احساسات و رفتار اجتماعی است نسبت داد(19). این کمبودها میتواند درک احساسات دیگران را برای کودکان دارای اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دشوار کند و منجر به عدم آگاهی در مورد تأثیر اعمال خود بر دیگران شود(20). علاوه بر این، چالشهای کنترل تکانه میتواند به رفتارهای تکانشی و پرخاشگرانه نسبت به دیگران کمک کند(21). به طور کلی نتایج مطالعات پیشین از رابطه بین اختلال بیشفعالی/نقصتوجه و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله قلدری حمایت کرده است. برای مثال کریستوفانی و همکاران نشان دادند که عملکردهای اجرایی نقش مهمی در توسعه همدلی دارند و این همدلی با رفتارهای منفی در کودکان با اختلالات عصبیتکاملی و اختلالات روانی همراه است که میتواند پرخاشگری را افزایش دهد(22). همچنین لی و همکاران دریافتند که سطوح پائین همدلی در افراد دارای اختلال بیشفعالی/نقصتوجه میتواند قلدری و پرخاشگری را در این کودکان تشدید کند(23). از سوی دیگر وانگ و همکاران نشان دادند اختلال بیشفعالی/نقصتوجه با رفتارهای پرخاشگرانه مرتبط است(24).
عدم تسلط کافی بر مهارت همدلی در دانشآموزان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه، ضرورت بهکارگیری مداخلات درمانی مناسب برای بهبود این چالشها را نمایان میسازد. در این راستا روشهای درمانی گوناگونی مطرح شده است. یکی از آنها، درمان ذهنآگاهی کودکمحور است(25). ذهنآگاهی به عنوان یک روش بالینی اثبات شده بر تمرکز غیرقضاوتی افراد بر لحظه حال تأکید دارد(25). این نوع درمان با استفاده از رویکرد اندیشمندانه میتواند تأثیر مثبتی بر کاهش پرخاشگری کودکان داشته باشد. افراد از طریق ذهنآگاهی درمییابند که هیجانات منفی ممکن است به وجود بیایند، اما این هیجانات جزئی از هویت ثابت آنها نیستند. همچنین این افراد قادر خواهند بود به جای پاسخهای غیرارادی و بدون اندیشه به حوادث به صورت تفکر شده و با تأمل واکنش نشان دهند(26). تحقیقات پیشین نشاندهنده این است که بهبود مهارتهای ذهنآگاهی در افزایش میزان همدلی مؤثر بوده است(33-27).
در میان سایر مداخلات غیردارویی، رویکرد مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یکی از روشهای مورد توجه متخصصان و درمانگران بالینی در حال حاضر مطرح است(34). این نوع درمان بر خلاف روشهای سنتی که بر کاهش علائم تمرکز دارند به تأیید و اعتباربخشی به تجربیات عاطفی کودکان میپردازد و همچنین به آنها میآموزد که چگونه پاسخهای خود را به محرکهای درونی و بیرونی به طور متعادل مدیریت کنند(35). پژوهشگران نشان دادند که این درمان میتواند در بهبود کودکان دچار مجموعهای از مشکلات سلامت روان، نظیر اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری، بسیار مؤثر باشد (37،36). به جای اینکه اقدامات صرفاً به منظور اجتناب از افکار، احساسات، یادآوریها یا تمایلات ویرانگر انجام شوند هدف اصلی این درمان، توانایی انتخاب آگاهانه از میان گزینههای موجود است که این خود نشاندهنده انعطافپذیری شناختی است. نتایج پژوهشهای قبلی نشاندهنده این است که بهبود مهارتهای ذهنآگاهی در افزایش همدلی تأثیر مثبت دارد (41-38). با این حال، این مطالعات کمتر بر روی دانشآموزان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه که همچنین دچار قلدری هستند متمرکز شدهاند و مطالعهای که به بررسی اهداف پژوهش حاضر بپردازد در دسترس قرار نگرفت.
بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودکمحور و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همدلی عاطفی- شناختی دانشآموزان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دارای قلدری انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش نیمهتجربی در سال 1402 و با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه در یک بازه زمانی شش ماهه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر ۹ الی ۱۱ ساله مراجعهکننده به دو مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-۱۴۰۲ که تشخیص اختلال بیشفعالی/نقصتوجه دریافت کردهاند، بود. جهت انتخاب نمونه ابتدا از بین مراکز ۶ گانه آموزش و پرورش به صورت در دسترس انتخاب شدند. ماکزیمم حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 درصد و توان 90 درصد و در نظر رفتن 20 % درصد ریزش و بر اساس مطالعهی رحمانی و همکاران برای هر گروه 18 نفر برآورد گردید(34). خروجی نرم افزار stata14 جهت برآورد حجم نمونه مورد نظر همراه با فرمول مورد استفاده و اجزاء مختلف آن به صورت زیر بود.