دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی 1403 )                   جلد 23 شماره 5 صفحات 33-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر ، leila.hosseinitabaghdehi@yahoo.com
چکیده:   (284 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر افزایش نشاط ذهنی دانش‌آموزان متوسطه اول در شهرستان نکا بود.
روش بررسی: روش‌شناسی: این پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان سال اول متوسطه در شهرستان نکا در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۱۷۳۲ نفر بود. از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند، ۶۰ دانش‌آموز انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه گماشته شدند: یک گروه (۳۰ نفر) آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان را دریافت کردند و گروه دیگر (۳۰ نفر) به عنوان گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه نشاط ذهنی (SVS) رایان و فردریک، ۱۹۹۷) بود. مداخله شامل ۱۰ جلسه آموزشی به مدت ۶۰ دقیقه و دوبار در هفته بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره (آنکوا) و نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات شایستگی اجتماعی و اجتناب از مدرسه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون و همچنین در مراحل پیگیری، در مقایسه با گروه کنترل وجود دارد .
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بین دوگروه در نمرات پس‌آزمون نشاط ذهنی، تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت، نشان دهند اثر مثبت و معنادار آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر نشاط ذهنی دانشآموزان مقطع متوسطه اول است (05/0>P) و آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان باعث افزایش نشاط ذهنی در دانشآموزان متوسطه اول می­شود. بنابراین، در مراکز مشاوره از این رویکرد میتوان به عنوان مداخلات روانشناختی موثر در این افراد استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 687 kb]   (152 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (249 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار: 1403/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.