hosseinitabaghdehi L, Mahmoudi Joybari F, Yaghubi A A. effectiveness of cognitive emotion regulation strategies training on increasing the mental vitality of first-year secondary school students. TB 2024; 23 (5) :18-33
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3667-fa.html
حسینی طبقدهی لیلا، محمودی فاطمه، یعقوبی اکرمه السادات. اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان متوسطه اول. طلوع بهداشت. 1403; 23 (5) :18-33
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3667-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر ، leila.hosseinitabaghdehi@yahoo.com
چکیده: (61 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر افزایش نشاط ذهنی دانشآموزان متوسطه اول در شهرستان نکا بود.
روش بررسی: روششناسی: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان سال اول متوسطه در شهرستان نکا در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۱۷۳۲ نفر بود. از طریق روش نمونهگیری هدفمند، ۶۰ دانشآموز انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه گماشته شدند: یک گروه (۳۰ نفر) آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان را دریافت کردند و گروه دیگر (۳۰ نفر) به عنوان گروه کنترل، هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه نشاط ذهنی (SVS) رایان و فردریک، ۱۹۹۷) بود. مداخله شامل ۱۰ جلسه آموزشی به مدت ۶۰ دقیقه و دوبار در هفته بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکوا) و نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات شایستگی اجتماعی و اجتناب از مدرسه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون و همچنین در مراحل پیگیری، در مقایسه با گروه کنترل وجود دارد .
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین دوگروه در نمرات پسآزمون نشاط ذهنی، تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت، نشان دهند اثر مثبت و معنادار آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان بر نشاط ذهنی دانشآموزان مقطع متوسطه اول است (05/0>P) و آموزش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان باعث افزایش نشاط ذهنی در دانشآموزان متوسطه اول میشود. بنابراین، در مراکز مشاوره از این رویکرد میتوان به عنوان مداخلات روانشناختی موثر در این افراد استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار: 1403/10/10