دوره 11، شماره 4 - ( اسفند 1391 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 149-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، kaveh@sums.ac.ir
چکیده:   (8617 مشاهده)

  سابقه و هدف: مطالعات اندکی روی نقش داوطلبان سلامت در آموزش مراقبت از خود به زنان وجود دارد. از این رو، مطالعه ی حاضر به منظور ارزیابی نقش داوطلبان سلامت در آموزش بهداشت یائسگی به زنان اجرا شده است.

  روش بررسی: در این مطالعه ی نیمه تجربی،48 داوطلب سلامت و 480 نفر از زنان تحت پوشش آنان در 8 مرکز از 70 مرکز بهداشت شهری در شیراز شرکت داشتند.ابتدا یک کارگاه آموزشی 8 ساعته طی دو روز برای داوطلبان سلامت اجرا شد. پس از آن از داوطلبان درخواست شد تا به آموزش بهداشت یائسگی به زنان بپردازند. پرسشنامه ای خود-ایفا برای جمع آوری داده های جمعیت شناختی استفاده شد. سطوح دانش داوطلبان و زنان قبل و بعد از مداخلات آموزشی با استفاده از یک آزمون کتبی (ضریب کودر-ریچاردسون 20 برابر با 66/0)، مشتمل بر 30 سؤال چندگزینه ای، اندازه گیری گردید. داده های پژوهش با استفاده از نسخه ی 5/11 نرم افزار SPSS و کاربرد آزمون های ناپارامتریک مجذور کای، ویلکاکسون، و من ویتنی پردازش و تحلیل شدند.

  یافته ها: میانگین نمرات دانش داوطلبان سلامت در گروه آزمایش، از 1/17 قبل از کارگاه آموزشی به 2/29 بعد از کارگاه افزایش یافته بود ) 001/0 > P ) . میانگین های نمرات دانش داوطلبان در گروه شاهد در پیش آزمون و پس آزمون، به ترتیب 3/16 و 7/14 بودند. دانش زنان در گروه آزمایش به نحو بارزی از 4/12، قبل از آموزش توسط داوطلبان، به 4/25 پس از آن افزایش یافت (001/0 > P ) . سطوح دانش زنان در گروه شاهد در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 1/15 و 9/14 بود.

  نتیجه گیری: یافته ها نشان دهنده ی اثربخشی مداخله ی آموزشی در توانمندسازی داوطلبان، همچنین موفقیت داوطلبان در آموزش سلامت یائسگی به زنان در اجتماع آنان است. از این رو، پیشنهاد می شود متولیان سلامت با برنامه ریزی مناسب به توسعه ی این ظرفیت اجتماعی بپردازند و از آنان برای ارتقای سلامت زنان استفاده نمایند.

   

واژه‌های کلیدی: یائسگی، آموزش، داوطلبان سلامت، زنان
متن کامل [PDF 158 kb]   (2391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/12/23 | انتشار: 1391/12/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.