دوره 23، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1403 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 107949
Ethics code: IR.GUILAN.REC.1402.049


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoobi Siahgoorabi F, Rezaei S, Zebardast A. Prevalence of Anxiety and Depression in Adolescent Girls in Lahijan and Associated Demographic Factors. TB 2024; 23 (3) :1-15
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3649-fa.html
یعقوبی سیاهگورابی فاطمه، رضائی سجاد، زبردست عذرا. شیوع اضطراب و افسردگی در دختران نوجوان لاهیجان و عوامل جمعیتی همراه. طلوع بهداشت. 1403; 23 (3) :1-15

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3649-fa.html


دانشگاه گیلان ، Sajjad.Rezaei@guilan.ac.ir
چکیده:   (84 مشاهده)
مقدمه: اضطراب و افسردگی از شایع­ترین اختلالات روانی هستند که سلامت جسم و روان و کیفیت زندگی نوجوانان را تهدید کرده و سبب نقص در عملکردهای آنان می­شوند. هدف، تعیین شیوع اضطراب و افسردگی در دختران نوجوان لاهیجان و عوامل جمعیتی همراه بود.
روش بررسی: طی یک مطالعه زمینه‌یابی و مقطعی-تحلیلی 291 دختر 18-15 ساله با روش نمونه­گیری دردسترس از میان دانش­آموزان مدارس متوسطه­دوم دخترانه دولتی لاهیجان در سال­ تحصیلی 1403-1402 انتخاب شدند. ابزارها پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی‌بر DSM-5 و مقیاس افسردگی نوجوانان کوتچر بود. داده‌ها با استفاده از SPSS-26 و آزمون­هایt  مستقل، تحلیل واریانس یک ‌و چندمتغیری پردازش شدند.
یافته‌ها: شیوع اضطراب و افسردگی در دختران نوجوان به­ترتیب 8/3 % و 1/3 % بود. دختران واجد سابقه بیماری جسمانی سطوح بالاتری از افسردگی اساسی، خودکشی، نمره­کل افسردگی، نمره­کل اضطراب و پانیک را نسبت به دختران فاقد سابقه داشتند(05/0>P). دختران واجد سابقه اختلال روانی نسبت‌به دختران فاقد سابقه سطوح بالاتری از افسردگی اساسی، خودکشی، نمره­کل افسردگی، سکوت انتخابی و پانیک را گزارش کردند(05/0P<). دختران پایه یازدهم سطوح بالاتری از اضطراب جدایی، اضطراب فراگیر و نمره­کل اضطراب را نسبت‌به دختران پایه دهم تجربه می­کردند(05/0>P). از نظر اضطراب و افسردگی بین دختران رشته­های ریاضی-فیزیک، تجربی و انسانی تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0P>).
نتیجه‌گیری: شیوع اضطراب و افسردگی نسبتاً کم بود و با سابقه بیماری جسمانی و اختلال روانی و پایه تحصیلی به­دلایلی که موردبحث قرار می‌گیرد، رابطه دارد. این نتایج برای مدیران و کارشناسان بهداشت مدارس حائز اهمیت است.

این مطالعه برگرفته از پایان­نامه دانشجوی کارشناسی ارشد می­باشد.
 
واژه‌های کلیدی: شیوع، اضطراب، افسردگی، نوجوان
متن کامل [PDF 755 kb]   (42 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (50 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1403/2/27 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb