Research code: A-10-3184-1
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.029
دانشیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ba_bakhshipour@yahoo.com
چکیده: (145 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی مداخله شناختی- رفتاری بر شایستگی اجتماعی و امتناع از مدرسه کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای دانشآموزان مقطع ابتدایی آموزشوپرورش ناحیه یک ساری در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ که مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بودند. از بین آنها ۳۰ نفر بهصورت دردسترس انتخاب بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب جدایی هان، هاجینلیان، پرسشنامه شایستگی اجتماعی توسط گروه تحقیقاتی پیشگیری از مشکل رفتار و پرسشنامه امتناع از مدرسه توسط کارنی و سیلورمن استفاده شد. درگروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه ۱ساعته مداخله شناختی - رفتاری اجرا شد؛ ولی گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. قبل و بعد از اجرای جلسات پیش آزمون و پس آزمون از هردو گروه گرفته شد. جهت تحلیل داده ها، از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکررآمیخته با نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان دادبین میانگین متغیر شایستگی اجتماعی و امتناع از مدرسه در مرحله پیشآزمون - پسآزمون و مرحله پیشآزمون - پیگیری نسبت به گروه گواه تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج، آموزش مداخله شناختی - رفتاری بر مادران کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی موجب افزایش شایستگی اجتماعی و کاهش امتناع از مدرسه در کودکان مبتلا به اضطراب جدایی شد؛ بنابراین میتوان این مداخله را به کودکان دارای اختلال اضطراب جدایی، روانشناسان و مشاوران کودک توصیه کرد.
این مقاله برگرفته از رساله دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ساری باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روان شناسی دریافت: 1402/12/21 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1403/4/10