Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1402.057
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، farahbakhsh@aqu.ir
چکیده: (214 مشاهده)
مقدمه: طلاق در خانواده، تأثیرات مختلف و اغلب مخرب بر روی نوجوانان میگذارد و عدم شناخت تجربۀ روانی-اجتماعی نوجوانان از طلاق والدین، به عنوان مانعی بر سر راه به کارگیری از روش مداخلهای کارآمد محسوب میشود. از اینرو، هدف از این پژوهش حاضر بررسی و شناسایی مؤلفههای تجارب زیستۀ نوجوانان پس از طلاق والدین در ایران بود.
روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و با ماهیت اکتشافی بود که با روش کلایزی به گردآوری، اجرا و تحلیل دادهها پرداخته شد. به همین منظور، 24 نفر از نوجوانان 12 تا 18 ساله شهرستان یزد که طلاق والدین را تجربه کرده بودند، با روش نمونهگیری هدفمند شناسایی نموده و با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختارمند اطلاعات آنان در سال 1401 گردآوری شد. لازم به ذکر است که تمامی دادهها ثبت و ضبط شدند و نمونهگیری تا زمان اشباع ادامه داشت.
یافتهها: تحلیل تجارب زیستۀ مشارکتکنندگان نشان داد از مجموع 126 واحد معنایی، نُه زیر مضمون به دست آمد. در مرحلۀ بعد، با ادغام و ارتباط بین مفاهیم به ترتیب سه مضمون اصلی تجربههای هیجانی مثبت (احساس آرامش و سازگاری مثبت با طلاق)، تجربههای هیجانی منفی (احساسهای خشم، ترس، گناه و درماندگی) و تجربههای رفتاری منفی (تغییر ساختار خانواده، تغییر در شبکههای حمایتی و مشکلات شخصی) استنتاج گردید که به صورت جداگانه، مؤلفهها و مفاهیم مرتبط با آن به صورت تفسیری بیان شد.
نتیجهگیری: نوجوان پس از طلاق والدین، با تجربههای هیجانی مثبت و منفی و همچنین تجربههای رفتاری منفی مختلفی روبرو میشوند که در صورت عدم آگاهی و درمان به موقع آن میتواند مشکلات شدیدتری بر روی سلامت روانی-اجتماعی آنان ایجاد نماید. بنابراین پیشنهاد میشود که درمانگران به تفسیر عمیقتر تجارب زندگی این افراد بپردازند و مداخلات درمانی مبتنی بر مضامینی که از پژوهش حاضر به دست آمده است، ارائه دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/8/7 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار: 1403/2/8