دوره 22، شماره 4 - ( مهر و آبان 1402 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 27-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1401.101


XML English Abstract Print


دانشگاه یزد ، k.barzegar@yazd.ac.ir
چکیده:   (238 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش شفقت به خود بر هیجان‌های تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر زارچ انجام شد.
روش بررسی: شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم دوره ابتدایی شهر زارچ در سال تحصیلی 1400 - 1401 است. نمونه پژوهش مطابق با پژوهش‌های آزمایشی 30 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر به گروه آزمایش و 15 نفر به گروه کنترل اختصاص داده شدند. پرسش‌نامه هیجان‌های تحصیلی پکران و همکاران(2002)، جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. گروه آزمایش در هشت جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش شفقت به خود قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با نرم افزار 22SPSS   مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که در هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی در پس آزمون بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری ایجاد شده است.
نتیجه گیری: بنابراین آموزش شفقت به خود بر بهبود هیجان‌های تحصیلی دوره ابتدایی مؤثر بوده است و مشاوران مدرسه، روانشناسان و سایر متخصصان حوزه کار با دانش آموزان و تعلیم تربیت می‌توانند از آموزش شفقت به خود به عنوان مداخله مفید جهت کمک به دانش آموزان استفاده نمایند.

این مقاله برگرفته از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد است.


 
متن کامل [PDF 758 kb]   (176 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (544 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1401/12/16 | پذیرش: 1402/4/5 | انتشار: 1402/8/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.