Ethics code: IR.JMU.REC.1396.38
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران. ، sobhanmaleky@ymail.com
چکیده: (155 مشاهده)
چکیده
مقدمه: مدارس، اماکنی ایمن در آموزش انسانها هستند. و نقش موثری در فراهمسازی فضایی بهداشتی و شاد برای دانشآموزان دارند. بنابراین این اماکن باید از نظر وضعیت بهداشتی و ایمنی مناسب باشند. مطالعه حاضر به تعیین وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان جیرفت بر اساس طرح یکنواخت سازی کشوری در سال 1398 پرداخته است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و در آن 99 مدرسه شهرستان جیرفت به صورت سرشماری در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری دادهها، از چک لیست بازرسی مدارس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت استفاده شد. داده ها از طریق مراجعه به مدارس و مشاهده و مصاحبه با مسئولین جمع آوری گردید. سپس اطلاعات کد گذاری و با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که در مدارس شهری و روستایی بالاترین نمره مطلوبیت وضعیت بهداشتی مربوط به بهداشت مواد غذایی (100%) و کمترین نمره مطلوبیت مربوط به وضعیت ایمنی مناطق روستایی (50%) بود. وضعیت بهداشت ابزار و تجهیزات برای هر دو مدارس شهری و روستایی برابر 61/84% بود. همچنین شاخص های بهداشت ساختمان در مناطق شهری 5/87% و روستایی 87/71% حاصل شد.
نتیجه گیری: براساس نتایج، وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس شهرستان جیرفت مطلوب ارزیابی گردید. شاخص های بهداشت مواد غذایی، بهداشت فردی و بهداشت ابزار و تجهیزات در مدارس شهری و روستایی و همچنین شاخص ایمنی در مدارس شهری، از مطلوبیت بالایی برخوردار بود. به طور کلی براساس بررسی شاخص ها، 5/85 درصد مدارس مطلوبیت لازم را دارا بودند که افزایش آن، نیازمند هماهنگی سازمان های مرتبط در امر بهداشت و آموزش و پرورش می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/23 | پذیرش: 1401/7/18 | انتشار: 1401/10/30