دوره 21، شماره 4 - ( مهر و آبان 1401 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 39-20 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi A, Aghaei A. The Effect of a Training Package on Self-Efficacy and Mental Health of Female High School Students regarding the Healthy Human Theory. TB 2022; 21 (4) :20-39
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3392-fa.html
اسدی آنیتا، آقایی اصغر. تاثیر بسته‌ی آموزشی نظریه‌ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه. طلوع بهداشت. 1401; 21 (4) :20-39

URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3392-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان،) اصفهان، ایران. ، aghaeipsy@gmail.com
چکیده:   (514 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بسته آموزشی نظریه‌ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه شهر فولادشهر انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با دوره پیگیری یک ماهه و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر فولادشهر در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. تعداد این دانش‌آموزان 1200 نفر بود. جهت انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، یک مدرسه متوسطه در شهر فولادشهر انتخاب شد و پرسشنامه‌های غربال‌گری سلامت روان و خودکارآمدی در بین دانش‌آموزان مدرسه توزیع گردید. در مرحله دوم از بین دانش‌آموزانی که سلامت روان و خودکارآمدی پایین‌تر داشتند و حاضر به مشارکت در پژوهش بودند،  30 دانش‌آموز انتخاب شده  و به تصادف در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 13 جلسه 90 دقیقه‌ای نسخه تجدید نظر شده آموزش مبتنی بر نظریه انسان سالم را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری  شامل پرسشنامه‌ خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس و مقیاس سلامت روان کیز بود. به‌منظور بررسی و تجزیه‌وتحلیل از روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد بسته آموزشی نظریه انسان سالم بر بهبود خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان در مرحله پس آزمون تأثیر معناداری داشته است(001/0>p) و تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (001/0>p).
نتیجه گیری: بنابراین طبق یافته‌های به‌دست‌آمده از این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گیری نمود که بسته آموزشی نظریه انسان سالم روش مناسبی برای بهبود خودکار آمدی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه دوم است.


 
متن کامل [PDF 946 kb]   (377 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (532 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/23 | پذیرش: 1401/4/25 | انتشار: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طلوع بهداشت یزد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Tolooebehdasht

Designed & Developed by : Yektaweb