Ethics code: IR.MODARES.REC.1398.069
Ghorbani F, Navipour H, Memarian R. Investigating the effect of family-centered care program implementation on fatigue and depression of teenage girls with iron deficiency anemia. TB 2023; 21 (5) :1-20
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3355-fa.html
قربانی فاطمه، ناوی پور حسن، معماریان ربابه. بررسی تأثیر اجرای برنامه مراقبت خانوادهمحور بر خستگی و افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن. طلوع بهداشت. 1401; 21 (5) :1-20
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3355-fa.html
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، دپارتمان پرستاری، تهران، ایران ، naviporh@modares.ac.ir
متن کامل [PDF 864 kb]
(435 دریافت)
|
چکیده (HTML) (465 مشاهده)
متن کامل: (1133 مشاهده)
بررسی تأثیر اجرای برنامه مراقبت خانوادهمحور بر خستگی و افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن
نویسندگان: فاطمه قربانی1، حسن ناوی پور2، ربابه معماریان3
1. دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، دپارتمان پرستاری، تهران، ایران.
2. نویسنده مسئول: استادیار دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، دپارتمان پرستاری، تهران، ایران.
شماره تماس: 09123908083 naviporh@modares.ac.ir Email:
3. استادیار دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، دپارتمان پرستاری، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: امروزه یکی از شایعترین مسائل بهداشتی در جهان، آنمی فقر آهن میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای برنامه مراقبت خانواده محور بر خستگی و افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن انجام شد. ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﺤﻮﺭ ﺭﻭﺷـﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﻔﻴﺪ دو طرفه بین مراقبت کنندگان، ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻲﺷﻮند . مراقبت خانواده محور به طور سیستماتیک سازمان دهی شده است به طوری که پویایی و پیچیدگی های گوناگون ابعاد مختلف افراد و خانواده ها را مدنظر قرار داده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر بهصورت مطالعه نیمه تجربی کاربردی در سال 1399 با انتخاب 70 دختر نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن محصل در مقطع دبیرستان شهرستان محمودآباد از طریق نمونهگیری هدفمند و در دسترس انجام شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه خستگی استمس و افسردگی بک میباشد. بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از مرحله قبل از مداخله، برنامه مراقبت خانواده محور برای دختران نوجوان نمونه پژوهش در گروه آزمون اجرا و آزمون ثانویه 3 ماه بعد از مداخله انجام شد. در گروه کنترل نیز پرسشنامهها در ابتدا و سپس 3 ماه بعد از آموزش که در 6 جلسه برگزار گردیده ، سنجیده و اطلاعات دو گروه با استفاده از روشهای آزمون t زوجی و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مقایسه نمره کل خستگی و افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معناداری را در جهت کاهش نمرات نشان داد (001/0>P)، ولی در گروه کنترل، اختلاف معناداری وجود نداشت (05/0P>). مقایسه نمره کل خستگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معناداری را در جهت کاهش نمرات نشان داد (001/0>P)، ولی در گروه کنترل، اختلاف معناداری وجود نداشت (182/0=P). همچنین، مقایسه نمره کل افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معناداری را در جهت کاهش نمرات نشان داد (001/0>P)، ولی در گروه کنترل، اختلاف معناداری وجود نداشت (667/0=P).
نتیجهگیری: میزان خستگی و افسردگی در دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن که برنامه مراقبت خانواده محور را دریافت میکنند، نسبت به گروه کنترل کاهش یافت.
واژه های کلیدی: برنامه مراقبت خانواده محور، خستگی، افسردگی، آنمی فقر آهن، دختران نوجوان
مقدمه
کم خونــی فقــر آهــن شــایع ترین مشــکل تغذیــه ای در سراســر جهــان اســت و طبــق آمــار ســازمان جهانــی بهداشــت کمبــود آهــن شـایعترین اختـلال تغذیـه ای در دنیاسـت و حـدود 50 %الـی60% مـردم جهـان کمبـود آهـن دارنـد. حـدود 2 میلیـارد نفـر در جهـان کـم خونـی فقـر آهـن دارنـد کـه از ایـن تعـداد سـالانه 1 میلیـون نفـر جـان خـود را از دسـت می دهنـد. (1). مطالعات متعددی شیوع بالای آنمی فقر آهن را در میان دختران نوجوان در کشورهای در حال توسعه نشان میدهد. طی مطالعاتی که انجام گرفته میزان شیوع آنمی فقر آهن در دختران نوجوان 20-14 ساله 4/21 % گزارش شده است (2). با توجه به اینکه، نوجوانان سرمایههای انسانی اصلی برای اهداف توسعه ملی در کشورهای موسوم به جوامع در حال توسعه هستند ،این موضوع، اهمیت توجه به این قشر از جامعه و مشکلاتشان را نشان میدهد (3) .
سازمان جهانی بهداشت ، نوجوانی را دوره ای از رشد و تکامل انسان معرفی می کند که بعد از دوران کودکی و قبل از دوران بزرگسالی قرار گرفته است.در واقع نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی است و اغلب دوره سلامتی پنداشته می شود و به همین دلیل اغلب نوجوانان از خدمات بهداشتی بی بهره می مانند . در نوجوانی افراد در معرض خطر بسیاری از رفتارهای تهدیدکننده سلامت ازجمله افزایش دریافت مواد غذایی ناسالم و کاهش فعالیت فیزیکی هستند که میتواند تهدیدی برای سلامت آینده آنها نیز باشد؛ بنابراین با بهبود وضعیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در نوجوانی میتوان از بسیاری از مشکلات سلامتی در نوجوانان پیشگیری کرد(4).
همچنین یکی از مشکلات شایع در دختران نوجوان آنمی فقر آهن میباشد(5). دختران نوجوان نسبت به پسران نوجوان به دلیل رشد سریع فیزیکی و مصرف و جذب ناکافی آهن به علت خونریزی در طول قاعدگی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند که همین امر بر اهمیت آموزش آنان جهت کاهش عوارض آنمی ناشی از فقر آهن میافزاید و باید دختران نوجوان را قبل از ورود به زندگی مشترک و قبول مسؤولیت و قبل از اینکه خود و فرزندانشان دچار آنمی فقر آهن شوند، آموزش داد (8-6) .
مهمترین دلیل توجه به آنمی فقر آهن در کنار شیوع فراگیر آن، عوارضی است که با توجه به شدت و ضعف کمخونی و نیز سیر تدریجی بیماری حادث میشود (9) . علـت اصلـی کـم خونـی کمبـود آهـن در زنـان هـدر رفتـن خـون در زمـان عـادت ماهانـه می باشــد. کمبــود آهــن بــدون کــم خونــی در دختــران نوجــوان سـبب کاهـش کیفیـت تحصیلـی و ضریـب هوشـی می شـود.(1)علائم آنمی فقر آهن در نوجوانان دختر را می توان به دو دسته عوامل فیزیکی (کاهش توانایی و عملکرد جسمی، اختلال در رشد و تکامل فیزیکی، افزایش قابلیت ابتلا به عفونت در تمام گروههای سنی، افزایش آستانه درد، کاهش آزادسازی هورمون محرک تیروئید و متعاقباً کاهش عملکرد تیروئید و تنظیم درجه حرارت بدن) و روانشناختی (افسردگی، اختلال در رشد و تکامل ذهنی، کاهش حافظه و قدرت یادگیری بهویژه در ردههای سنی پایین و در دوران رشد، تغییرات خلقی و اختلال در تمرکز حواس) تقسیم نمود (10).
میتوان خستگی را یکی از عوارض مهم آنمی فقر آهن در دختران نوجوان بشمار آورد(11).خستگی حالتی فیزیولوژیک است که بهعنوان نتیجهای از فعالیت شدید یا طولانیمدت بدن بهصورت کاهش ظرفیت کاری، احساس خستگی ، ناهماهنگی اعمال و رفتارهای حرکتی و غیر حرکتی تجلی مییابد.نوجوانان مبتلا به کمبود آهن همیشه احساس خستگی میکنند و علاقهای به بهتر انجام دادن کارها ندارند و در نتیجه بازده کاری آنها کم میشود (13،12) ؛ زیرا بدون اکسیژن کافی در خون، بدن بهاندازه کافی قادر به شکستن مواد مغذی و تولید انرژی نیست و به همین دلیل نوجوان احساس ضعف و خستگی مزمن میکند که با استراحت کردن نیز از بین نمیرود و در انجام وظایف آنها اختلال ایجاد میشود (14) .
یکی دیگر از عوارض شایع فقر آهن افسردگی است. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است؛ به عنوان مثال مطالعه میلز و همکاران (۲۰۱۷) رابطه بین سطح سرمی آهن و افسردگی را نشان میدهد. بررسیها نشان میدهد که سطوح پایین فریتین با افسردگی ارتباط دارد(11).
یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین مشکلات نوجوانان، افسردگی است که در کودکان و نوجوانان به دلیل ایجاد اختلال در کارکردهای مختلف اجتماعی، تحصیلی، حرفهای، موضوعی است که به توجه جدی نیاز دارد و بر آینده نوجوانان تأثیر مخربی بر جای میگذارد، از سویی مهمترین علائم افسردگی نوجوانان شامل: کندی روانی - حرکتی، احساس بی ارزشی، بدبینی به آینده، سوء مصرف مواد، عملکرد تحصیلی پایین، فرار از مدرسه و خانه، خودکشی، خلق آشفته، لذت نبردن، عملکرد نباتی، خودارزیابی پایین، ناامیدی و مشکلات بین فردی می باشد(15). از 14 سالگی میزن شیوع افسردگی به شدت افزایش می یابد به گونه ای که از این سن تا بزرگسالی این میزان به 15 % می رسد (16). مطالعات رابطه ای را بین رژیم غذایی و افسردگی نشان می دهند که تحت تاثیر شیوه های مختلف زندگی است. در یک مطالعه ، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مقادیر زیادی سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، غلات، حبوبات، لبنیات بدون چربی، ماهی و مقدار کم گوشت یا فرآورده های گوشتی با کاهش علائم افسردگی همراه بود. بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده زیاد از مواد غذایی آماده و شیرینیهای فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به افسردگی تا 6 سال بعد همراه است(17). ارتباط افسردگی با برخی از ویتامینها (مانند اسیدفولیک، ویتامین ب 12، نیاسین و ویتامین سی) تشخیص داده شده است (18) .
این موضوع با توجه به گستردگی فقر آهن بهخصوص بین زنان و دختران نوجوان اثرات عمیق و زیان باری بر کلیه سطوح جامعه از جمله بهداشت و درمان، اقتصاد، آموزش و پرورش و ... دارد؛ بنابراین آنمی فقر آهن در صورتی که پیشگیری و کنترل نشود، پیامدهای نامطلوب اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت (13). جایگزینی آهن در بدن میتواند غلظت هموگلوبین را افزایش داده و خستگی را بهبود بخشد (14) .همچنین مکمل آهن موجب بهبود علائم افسردگی میشود(19)؛ بنابراین با توجه به آسیبپذیری دختران نوجوان نسبت به آنمی فقر آهن، پیادهسازی برنامههایی برای کاهش عوارض آن از جمله مراقبت خانواده محور در میان این افراد بسیار حیاتی به نظر میرسد(2).
خانواده یک واحد بهظاهر کوچک اجتماعی از ارکان عمده و نهادهای اصلی جامعه به شمار میرود که محلی برای تأمین بهداشت روانی، جسمی و عاطفی افراد و محلی برای رفع نیازهای افراد در تمامی ابعاد است (20) .ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻣﺤﻮﺭ ﺭﻭﺷـﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﻔﻴﺪ دو طرفه بین مراقبت کنندگان، ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﻲﺷﻮند . هدف مداخلات در مراقبت خانواده محور، ارتقای توانایی های بیمار و اعضـــای خانواده در حیطـه های معینی می باشـــد که به موانع موجود در زمینه های بهداشــتی و ســلامتی فائق آیند؛ چراکه بدون ارتقای توانمندی ها، آنها قادر به غلبه بر موانع نخواهند بود. مدل مراقبت خانواده محور یک مدل ایرانی است که الحانی بـرای پیـشگیری از کـم خـونی فقـرآهن در دختـران نوجوان ارائه داده است.در برنامه مراقبت خانواده محور، اعضاء خانواده، شرکتکنندگان بسیار مؤثرتری برای تصمیم گیریهای پزشکی و پروسههای بهبودی هستند (21).
مراقبت خانواده محوربه طور سیستماتیک سازمان دهی شده است به طوری که پویایی و پیچیدگی های گوناگون ابعاد مختلف افراد و خانواده ها را مدنظر قرار داده و چالش هایی نظیر نیاز های آموزشی ،عاطفی ،ایفای نقش موثر ،روابط اجتماعی، برنامه درمانی –مراقبتی افراد و خانواده ها را نیز در بر می گیرد. چهار جز اصلی مراقبت خانواده محور شامل احترام، دریافت اطلاعات، شرکت در مراقبت و تشریک مساعی است(22) . در این بین، نقش پرستار سلامت جامعه در مراقبت خانواده محور، قرار دادن اطلاعات در اختیار خانواده، درگیر کردن خانوادهها در امر آموزش، تعیین ساعات جلسات با مشارکت خانوادهها، کاهش مخاطرات سلامتی، ارتقای سلامتی جمعیتهای مختلف، پیگیری مراقبتهای انجامشده، همچنین کمک به خانوادهها در درک وضع موجود و تعیین بهترین راهحلها میباشد (23).
با توجه با تجربیات پژوهشگر در خصوص دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن که حاکی از مشاوره با پزشکان شهرستان محمودآباد بود و مصاحبه با بعضی از دختران نوجوان آشنا و بررسی اولیه در مورد آنمی فقر آهن در نزد مراجعین به مطبها پزشکان شهرستان این سؤال برای پژوهشگر مطرح شد که با توجه به سیاستهای اجراشده در خصوص مبارزه با آنمی فقر آهن در زمینه توزیع کپسول اسید فولیک متأسفانه دانشآموزان از این برنامه پیروی نمیکنند از طرفی با بررسی و مرور مطالعات انجام شده داخلی و خارجی ذکرشده در زمینه بروز آنمی فقر آهن و عوارض و پیامدهای ناشی از آن این سؤال مطرح شد که چرا کماکان آنمی فقر آهن در محیط پژوهش موردمطالعه در نزد دختران نوجوان همچنان مشاهده میشود و همچنین باتوجه به بررسی آزمایشات انجام شده در مورد دختران نوجوان و توصیه پزشکان که منتهی به بررسیهای آزمایشگاهی تعدادی از مراجعین به مطب پزشکان به صورت پایلوت گردید مشخص شد که سابقه آنمی فقر آهن در دختران سنین 15 تا 18 سال در سطح شهرستان موردمطالعه شایع بوده که این خود انگیزه پژوهشگر را در انتخاب موضوع تقویت نمود.
از طرفی، از جمله راهکارهای کاهش آنمی فقر آهن، استفاده از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن بهصورت مستمر، استفاده از قرص و یا قطره آهن و ... میباشد(24). پژوهشها نشان داده است که متأسفانه دانشآموزان برنامه مدونی برای استفاده از این روشها ندارند(25). بنابراین باتوجه به شیوع کم خونی فقر آهن ، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اجرای برنامه مراقبت خانواده محور بر کاهش خستگی و افسردگی دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن انجام گردید تا بر اساس اطلاعات بدست آمده،اقدامات اصولی جهت پیشگیری و کنترل آن صورت گیرد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع کاربردی با دو گروه (کنترل و آزمون) بود که در مهرماه سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهرستان محمودآباد می باشد . در این مطالعه منظور از آنمی فقر آهن داشتن هموگلوبین خون کمتر از ۱۲ گرم در دسی لیتر به همراه فریتین پائین تر از ۱۵ میکروگرم در دسی لیتر و درصد اشباع ترانسفرین کمتر از ۱۰ درصد است که از طریق انجام آزمایشCBC ، فریتین و ترانسفرین مشخص و به تائید پزشک رسیده است. حجم نمونه بر اساس مطالعه مشابه قاسمی و همکاران (2018) (26) و با استفاده از فرمول پوکاک و جدول گیگی تعیین شد. حجم نمونه برای هر یک از گروه های مداخله و کنترل 39 نفر تعیین شد که جمعاً 78 نفر نمونه در دختران نوجوان مبتلا به آنمی فقر آهن نیاز بود که پس از انتخاب به روش تصادف سازی بلوکی به گروهها به صورت مساوی انتساب داده شد.
جهت انجام این پژوهش 2 مدرسه بهصورت نمونهگیری هدفمند و در دسترس بر اساس تجربه و دانش محقق از شرایط مدارس دخترانه شهرستان محمودآباد و همکاری مدیر و کارکنان مدرسه و دانش آموزان، این دو مدرسه از بین دبیرستانهای دخترانه شهرستان محمودآباد، انتخاب شد که به صورت تصادفی و به روش پرتاب سکه یک مدرسه به گروه تحت مطالعه (آزمون) و یک مدرسه به گروه کنترل اختصاص یافت. پژوهشگر پس از کسب مجوز از دانشگاه تربیت مدرس و مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد و کسب موافقت از آنها، با معرفینامه اداره به دبیرستان منتخب مراجعه نمود و پس از کسب موافقت اولیه مسئولین و همآهنگی مربیان، به روش تصادفی و پرتاب سکه کلاسهای دوم متوسطه در مدرسه (ب) در گروه آزمون و کلاسهای دوم متوسطه در مدرسه (الف) در گروه کنترل قرار گرفتند. در مدرسه (ب) (آزمون)، در هر کلاس انسانی، تجربی و ریاضی 25 دانشآموز حضور داشتند که در مجموع 75 نفر دانشآموز در کلاسهای دوم متوسطه حضور داشتهاند که از این تعداد 40 نفر با توجه به معیار ورود در گروه آزمون قرار گرفتند.تمامی دانش آموزان در گروه آزمون آزمایش در یکسال اخیر انجام داده اند و دانش آموزانیکه آزمایش انجام نداده اند جهت انجام آزمایش ارجاع داده شده اند که با تایید پزشک مبتلا به آنمی فقر آهن بوده اند. همچنین، در مدرسه (الف) (کنترل) در هر کلاس انسانی، تجربی و ریاضی 27 دانشآموز حضور داشتند که در مجموع 81 نفر دانشآموز در کلاسهای دوم متوسطه حضور داشتهاند که از این تعداد 40 نفر با توجه به معیار ورود در گروه کنترل قرار گرفتند.بیش از نیمی از دانش آموزان در گروه کنترل در یکسال اخیر آزمایش داده اند که با تایید پزشک مبتلا به آنمی فقر آهن بوده اند. نمونهگیری از افراد کلاسهای انتخاب شده بهصورت مبتنی بر هدف و غیر تصادفی بهگونهای بود که نمونههایی که معیار ورود («سن دختران بین 16 تا 17 سال به شرط شروع قاعدگی»، «تمایل نوجوانان و والدین به شرکت در پژوهش»، «موافقت والدین با ورود به منزل»، «باسواد بودن (تحصیلات حداقل بتدایی) یکی از والدین»، «زندگی دانشآموز با والدین»، «مبتلا بودن دانشآموزان به آنمی فقر آهن با تشخیص پزشک» «نداشتن سابقه ابتلا قبلی به بیماری های روان» ) را داشتند، وارد مطالعه شدند. دانشآموزانی که در حین پژوهش از دبیرستان انتقال یافتند یا همکاری نمیکردند، به بیماری جسمی یا روحی روانی ابتلا یافتند، والدینشان عضو تیم بهداشت شدند، حادثه ناگوار مثل فوت بستگان درجه یک و دو یا بیماری خاصی غیر از آنمی فقر آهن که موجب ایجاد خستگی مزمن و افسردگی در دانشآموز شود، از مطالعه خارج شدند. فرآیند مداخله با 40 نفر آغاز و با خروج 5 نفر از مطالعه، به 35 نفر تقلیل یافت که در این صورت 35 نفر در گروه آزمون و 35 نفر در گروه کنترل باقی ماندند. معیار سنجش خستگی در پرسشنامه عدد سه و معیار سنجش افسردگی در پرسشنامه عدد هشت و داشتن والدین (پدر و مادر) و سن دختران بین 16 تا 17 سال به عنوان معیار همسانسازی دو گروه در نظر گرفته شد و دو گروه از این بابت کاملا همسان بودهاند و این موارد بر نتایج مطالعه تاثیرگذار نبودهاند.
ابزار اصلی برای سنجش متغیر وابسته «خستگی» در این پژوهش پرسشنامه سنجش چندبعدی خستگی که توسط اسمتس و همکاران (1995)(27) ساخته شده است، بود. این پرسشنامه از 20 گویه و 5 خرده مقیاس «خستگی عمومی» ، «خستگی جسمی» ، «کاهش فعالیت» ، «کاهش انگیزه» و «خستگی ذهنی» که هر حیطه با 4 سؤال تشکیل شده است که بهمنظور سنجش خستگی بکار رفت. نمرهگذاری پرسشنامه بهصورت طیف لیکرت 5 نقطهای از 1 = بلی، کاملاً درست است تا 5 = خیر، کاملاً غلط است میباشد. گویههای شماره 2، 5، 9، 10، 13، 14، 16، 17، 18 و 19 به صوت معکوس نمرهگذاری میشوند. برای به دست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، امتیاز تمامی گویهها با همدیگر جمع میگردد. نمره کل هر حیطه بین 4 تا 20 و نمره کل خستگی بین 20 تا 100 میباشد که نمره بالاتر، میزان خستگی بیشتر را نشان میدهد. همچنین، جهت سنجش و اندازهگیری مؤلفه «افسردگی» از پرسشنامه افسردگی بک که توسط بک و همکاران (1961) (28) ساخته شده است، استفاده گردید. در این پرسشنامه 21 سؤال مطرح شده و هر سؤال از 4 عبارت تشکیل شده بود. هر یک از این عبارتها در هر سؤال بیانکننده حالتی از شخص بود. امتیازدهی به سؤالات بهصورت 0، 1، 2 و 3 میباشد. جهت تفسیر جدول افسردگی بک ابتدا باید نمرهها را با هم جمع نمود و میزان افسردگی بر اساس امتیاز کسب شده به این ترتیب است که امتیاز 1 تا 10 «طبیعی»، 11 تا 16 «کمی افسرده»، 17 تا 20 «نیازمند مشورت با روانشناس یا روانپزشک»، 21 تا 30 «به نسبت افسرده»، 31 تا 40 «افسردگی شدید» و بیش از 40 «افسردگی بیش از حد» است. روایی پرسشنامه افسردگی بک توسط پژوهشگرانی مانند حمیدی (1394)(29)و پرسشنامه خستگی اسمتس توسط پژوهشگرانی مانند چهرهگشا و همکاران (1392) (30)سنجیده شده است. بهمنظور تعیین پایایی آزمون از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خستگی اسمتس (752/0r=) و برای پرسشنامه افسردگی بک (795/0r=) با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 20 تعیین شد. از آنجا که مقدار ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 شده است، مقدار قابل قبولی است.ابزار های بکار گرفته شده در این پژوهش شامل فرم اطلاعات دموگرافیک والدین و دانشآموزان برای بررسی و شناخت خانواده، فرم بسامد خوراک 24 ساعته و چکلیست ثبت فعالیت ورزشی برای بررسی و شناخت وضعیت تغذیهای و فعالیت دانشآموزان و فرم نیازسنجی برای تشخیص نیازهای دانشآموزان در رابطه با آنمی فقر آهن به همراه توضیحات لازم به دانشآموزان گروه آزمون قبل از مداخله و بعد از مداخله و 3 ماه بعد داده شد و از آنها خواسته شد تا فرمها را تکمیل کنند و آن را در زمان مشخص تعیین شده به پژوهشگر تحویل دهند.
محیط پژوهش شامل دو دبیرستان منتخب شهرستان محمودآباد متمرکز بود که به طور هدفمند و در دسترس از بین مدارس شهرستان محمودآباد انتخاب شدند. طول مدت اجرای کلاس های آموزشی 5/1 ماه و پیگیری مداخله 3 ماه بوده است.
میزان هموگلوبین، فریتین و ترانسفرین دانش آموزان در گروه آزمون 3 ماه بعد از مصرف مکمل ها و رعایت رژیم غذایی مناسب مجدد بررسی گردیده است و با توجه به تایید پزشک
تغییر چشم گیری در روند بهبودی نوجوانان مشاهده شده است.
مداخله با توجه به اصول برنامه مراقبت خانواده محور اجرا شد. به این صورت که پس از حضور والدین در مدرسه و انجام
معارفه و هدف از تشکیل جلسات و ضرورت اجرای این برنامه و پیشگیری و درمان آنمی فقر آهن به دانشآموزان و والدین آنها توضیح داده شد. سپس در رابطه با روش کار و تعداد جلسات که حدود ۶ جلسه ۱ ساعته بود با والدین بحث و تبادلنظر گردید.
موضوع آموزش، تعداد جلسات آموزش، وسیله آموزشی، زمان هر جلسه آموزش و محتوی آموزشی در رابطه با آنمی فقر آهن مطابق جدول (1) صورت گرفت.
روز برگزاری جلسات و زمان آن با توافق دانشآموزان و والدین آنها تعیین شد. در این جلسه (هماهنگی) رضایت کتبی والدین جهت شرکت در این پژوهش و موافقت آنها جهت ورود ما به منزل آنها کسب شد. همچنین، رضایت دختران نوجوان به صورت شفاهی برای همکاری در طرح اخذ گردید.
جدول 1: محتوی آموزشی در رابطه با آنمی فقر آهن
ردیف |
موضوع |
تعداد جلسه |
وسیله آموزشی |
زمان |
محتوی آموزشی |
۱ |
بیماری آنمی
فقر آهن |
۲ |
تخته، ماژیک، پمفلت آموزشی |
۱ ساعت |
بیماری آنمی فقر آهن، علل و عوارض آن، پیشگیری و درمان و کنترل آن |
۲ |
تغذیه |
۲ |
تخته، ماژیک، پمفلت آموزشی |
۱ ساعت |
اهمیت تغذیه، تغذیه در دانشآموزان، نقش تغذیه در تندرستی، تهیه مواد غذایی و طبخ آن، مواد غذایی سرشار از آهن، اهمیت مصرف مایعات و میزان مصرف آن در روز |
۳ |
ورزش |
۱ |
تخته، ماژیک، پمفلت آموزشی |
۱ ساعت |
اهمیت ورزش و نقش آن در سلامتی، اهمیت پیادهروی و زمان آن و نحوه صحیح پیادهروی |
۴ |
دارو |
۱ |
تخته، ماژیک، پمفلت آموزشی |
۱ ساعت |
زمان و نحوه مصرف دارو، عوارض دارو |
سپس، فرم اطلاعات دموگرافیک والدین و دانشآموزان برای بررسی و شناخت خانواده، فرم بسامد خوراک 24 ساعته و چکلیست ثبت فعالیت ورزشی (به عنوان بخشی از برنامه مراقبت خانواده محور) برای بررسی و شناخت وضعیت تغذیهای و فعالیت دانشآموزان و فرم نیازسنجی برای تشخیص نیازهای دانشآموزان در رابطه با آنمی فقر آهن به همراه توضیحات لازم به دانشآموزان گروه آزمون داده شد و از آنها خواسته شد تا فرمها را تکمیل کنند و آن را در زمان مشخص تعیین شده به پژوهشگر تحویل دهند. برای اجرای پژوهش از برنامه مراقبت خانواده محور بر اساس چهار استراتژی «تکریم و احترام»، «اشتراک اطلاعات»، «مشارکت» و«همکاری» مطابق نمودار (1) استفاده شد. بر اساس این چهار استراتژی، در ابتدا نیازهای آموزشی از طریق تحلیل فرم نیازسنجی که توسط والدین و دانش آموزان تکمیل گردیده، مشخص و سپس اولویتبندی شدند و بر اساس آن برنامهریزیهای آموزشی برای مراقبت از دانشآموز انجام شد.
اولویتها به ترتیب عبارت بودند از: «آگاهی در رابطه با بیماری آنمی فقر آهن، علل و عوارض آن»، «اهمیت درمان و کنترل و پیشگیری بیماری آنمی فقر آهن»، «کمبود اطلاعات در مورد مواد غذایی غنی از آهن»، «نحوه پخت مواد غذایی برای حفظ آهن موجود در آن و حفظ ارزش غذایی آن» و «تشویق به مصرف مرتب صبحانه». پس از اتمام حدود 3 ماه برنامه مراقبت خانواده محور و اطمینان از اینکه تغییر در الگوی تغذیهای و فعالیت دانشآموزان از طریق تحلیل چکلیست بسامد خوراک و وضعیت فعالیت قبل و بعد از فرآیند مداخله ایجاد شده است، ابزارهای خستگی و افسردگی مجدداً بین دو گروه کنترل و آزمون به صورت یکجا توزیع شد و پس از تکمیل آنها توسط 35 نمونه مورد مطالعه (فرآیند مداخله با 40 نفر آغاز و با خروج 5 نفر از مطالعه، به 35 نفر تقلیل یافت) جمعآوری شد و با استفاده از روشهای آزمون t زوجی و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تجزیه و تحلیل، محتوی آموزشی در قالب جزوه به گروه گنترل داده شد.
این مطالعــه بعد از تایید در کمیته اخلاق دانشــکده علــوم پزشــکی دانشــگاه تربیــت مــدرس و اخذ کد اخلاق «IR.MODARES.REC.1398.069» انجام گرفت و قبل از انجام آزمایشات ابتدا از والدین تمامی نوجوانان شرکت کننده در این مطالعه پس از شرح مراحل و اهداف پژوهش رضایت آگاهانه اخذ شد.سپس برای نوجوانان آزمایشات CBC ،فریتین و ترانسفرین انجام گرفت.