دوره 21، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 65-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.PS.REC.1400.033


XML English Abstract Print


گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، zareei_h@yahoo.com
چکیده:   (695 مشاهده)
مقدمه:پرستاران در مبارزه با بیماری کوید -19، نقش موثری داشتند. شرایط بسیار سخت  جسمی و روانی که پرستاران  با آن مواجه بودند باعث افزایش استرس در زندگی کاری و خانوادگی آنها شد. این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی مدیریت استرس بر پایه تجارب زیسته پرستاران شاغل در بخش کوویــد-19  در سال 1399 انجام­گرفت.
روش بررسی: روش پژوهش، ترکیبی از نوع طرح اکتشافی با رویکرد تدوین و طبقه­بندی بود. مرحله اول بصورت کیفی و براساس راهبرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. براساس نمونه­گیری هدفمند 20 نفر از پرستاران بخش کرونای بیمارستان شهید صدوقی یزد انتخاب شدند. مصاحبه نیمه­ساختاریافته اجرا، ضبط و نگارش شد. در مرحله کمی(دوم) برای اعتبارسنجی بسته، ضمن استفاده از روش روایی صوری و روایی محتوایی، از پانل خبرگان12 نفری جهت  ارزیابی استفاده شد.
یافته­ها: پس از استخراج 9 مقوله اصلی، بسته آموزشی متناسب با یافته­ها تدوین شد. برای اعتبارسنجی آن از دو ضریب نسبت و شاخص روایی محتوا استفاده گردید. ضرایب در تمام آیتم­ها برای شاخص CVI بالاتر از 79/0 و CVR  بالاتر از 56/0 بود.
نتیجه­گیری: توانمندسازی پرستاران در مدیریت استرس از جمله  راهکارهای مقابله­ای مؤثر با این بیماری است. همچنین بسته آموزشی از روایی صوری و محتوایی مناسبی برخوردار است و روایی لازم را برای کاربردهای آموزشی و پژوهشی دارد.


 
متن کامل [PDF 768 kb]   (601 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1869 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/25 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.