دوره 22، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1402 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 30-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.075


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی ، didehbanneda@gmail.com
چکیده:   (265 مشاهده)
مقدمه: عواقب بیماری همه‌‌گیر کرونا ویروس1398 غیرقابل انکار است و به‌ مثابه یک رویداد مهم مراقبت‌های بهداشتی منجر به گسترش احساس اضطراب، افسردگی، ترس و نگرانی­های مزمن در بین کودکان شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تراپلی بر نشانه‌های ‌افسردگی و سوگ کودکان داغدیده در همه‌گیری کرونا ویروس 1398 انجام شد.
روش بررسی: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 11 ساله فاقد پدر در سال 1400 در شهر یزد بود. نمونه  مورد مطالعه شامل 30 کودک-والد بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقه‌ای به صورت هفتگی آموزش تراپلی را به صورت حضوری دیدند ولی گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکرد. گروه‌ها در دو مرحله‌ی پیشآزمون و پس‌آزمون به مقیاس سوگ طولانی کودکان اسپویج و همکاران (2013) و مقیاس افسردگی کودکان کواکس (1977) پاسخ دادند. تحلیل داده­ها نیز توسط نسخه 26 نرم‌افزار SPSS و با استفاده از  تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) انجام شد.
یافته­ها: بر اساس نتایج به دست آمده، اثر اصلی متغیر درمان بر نمره‌های نشانگان افسردگی و سوگ پس‌آزمون معنادار است (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره‌های تعدیل شده پس‌آزمون نشانگان افسردگی و سوگ در گروه آزمایش، کمتر از گروه کنترل است.
نتیجه‌گیری: بنابر یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که بازی درمانی برای کاهش نشانگان اختلال سوگ در کودکان داغدار موثر است و شیوه آموزشی به کارگرفته شده، الگویی مناسب برای برخورد با این کودکان ارائه داده است.
 
متن کامل [PDF 711 kb]   (202 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (613 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/14 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1402/4/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.