مقدمه
در سالهای اخیر شاهد افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در سطوح مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه هستیم. امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف برای نگهداری و عرضه مواد غذایی به امری ضروری و اجتناب ناپذیر در جامعه تبدیل شده است (1). در مراکز تهیه، توزیع و عرضه موادغذایی، کلیه مراسم و جلسات و همچنین مهمانیهای خانگی ضمن رعایت دقیق مسائل بهداشتی ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار میگیرند(3 ، 2).استفاده از ظروف یکبار مصرف به ویژه در صنعت بستهبندی و ذخیرهسازی مواد غذایی به دلیل وزن کم و مقاومت مکانیکی بالا، ماده اولیه ارزان، نگهداری و حمل و نقل آسان آنها، سهولت در مصرف، صرفهجویی در وقت، رعایت مسائل بهداشتی به طور وسیعی در جهان در حال گسترش است (5، 4 ، 1). پیشرفت جامعه و تغییر در شیوه زندگی مردم نیز در استفاده از ظروف یکبار مصرف بیتأثیر نبوده است (2). گزارشها نشان میدهند در حال حاضر سالانه ده میلیون تن پلاستیک در صنایع بستهبندی ایران استفاده میشوند که از این مقدار 570 هزار تن به تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اختصاص دارد که همچنان در حال رشد میباشد (3). بدین ترتیب ایران پنجمین کشور مصرف کننده پلاستیک در جهان به شمار میآید در حالی که با بیش از 83 میلیون نفر جمعیت، نوزدهمین جمعیت جهان را دارا میباشد (6).
این ظروف به شکلهای مختلف پلاستیکی، فومی، کاغذی، گیاهی و آلومینیومی تولید میگردند (2). ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﻱﻫﺎﻱ ﻳﻜﺒﺎﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ معمولاً ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺳﻠﻮﻟﺰ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﻠﯿﻤﺮﻫﺎ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻼﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻲﺿﺮﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻱ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺄﻳﯿﺪ ﺍﺭﮔﺎنهاﻱ ﺯﻳﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ (7). ﺍﻣﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﻱﻫﺎﻱ ﻳﻜﺒﺎﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﭘﻠﯿﻤﺮﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ اغلب ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻣﻮﺍﺩ ﭘﻠﯿﻤﺮﻱ ﺳﻨﺘﺰﻱ ﺷﯿﻤﯿﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺮﻛﯿﺒﺎﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﻳﻲ ﻣﻀﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﻲ ﺗﻮﻟﯿﺪﺷﺎﻥ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ (8). بنابراین ظروف یکبار مصرف در مقابل مزایای فراوانی که برای جامعه امروزی فراهم آورده است، دارای معایبی نیز میباشد که آگاهی از آنها میتواند تا حدی استفاده از ظروف یکبار مصرف را محدودتر کند و روشهای استفاده صحیح از آن ها را پایهگذاری کند (9). استفاده مداوم و طولانی مدت از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف باعث بروز عوارضی چون بیخوابی و بیحوصلگی میشود. هم چنین احتمال ورود ترکیبات خطرناک این ظروف به مواد غذایی و احتمال ابتلا به سرطان افزایش مییابد (3).
تمایل به استفاده از کالاهای یکبار مصرف در بین مردم به ویژه در مراسمها و جشنها روز به روز درحال افزایش است و این موضوع راه را برای تولید هرچه بیشتر این محصولات باز کرده است. با توجه به اینکه ارائه راه حل مؤثر و جامع برای کاهش استفاده از این ظروف و هم چنین استفاده صحیح از آن ها در مواقع مورد نیاز، به برنامهریزیهای کاربردی و هدفمند نیاز دارد، لذا بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی هم در سطح فردی و هم در سطوح بین فردی و اجتماعی و درواقع بررسی اکولوژیک عوامل مصرف دارای اهمیت بسزایی است. بعلت مطالعات محدود در این زمینه و نقش احتمالی عوامل فرهنگی و زندگی اجتماعی و مشاهدات میدانی در استفاده بیرویه از ظروف یکبار مصرف، این مطالعه با هدف تبیین عوامل اکولوژیک مرتبط با استفاده از ظروف یکبار مصرف در ساکنین شهرستان خمینیشهر انجام شد.
روش بررسی
جامعه مورد مطالعه مردان و زنان 16 تا 73 سال از اقشار و مناطق مختلف، علاقمند به همکاری و ساکن شهرستان خمینیشهر بودند. جهت ورود به مطالعه افرادی انتخاب شدند که تجربه استفاده از ظروف یکبار مصرف را داشته باشند و بتوانند تجارب خود را بیان کنند و از طرفی تمایل به انجام مصاحبه نیز داشته باشند.عدم تمایل به مصاحبه ویا نارضایتی از مشارکت در هر مقطعی از پژوهش و سکونت نداشتن در شهرستان خمینی شهر معیار های خروج افراد از مطالعه بود.
مطالعه حاضر در سال 1399 در شهرستان خمینیشهر به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوای هدایت شده انجام شد. دادههای این مطالعه از طریق انجام مصاحبههای نیمه ساختارمند با استفاده از سؤالات باز به دست آمد.مصاحبهها با رعایت احترام متقابل و اطمینان بخشیدن به مشارکت کننده مبنی بر حفظ راز داری و محرمانه بودن اطلاعات و با کسب رضایت نامه آگاهانه کتبی به صورت ضبط شده جمع آوری شدند و در برخی موارد یادداشت برداریهایی در ضمن مصاحبهها انجام شد.
در مصاحبه توسط محقق از افراد خواسته شد تا ضمن معرفی خود تجربیات شخصی و روزمرهشان در رابطه با استفاده از ظروف یکبار مصرف و همچنین دلایل شخصیشان در استفاده یا عدم استفاده از این ظروف را بیان کنند. ادامه مصاحبه و روند سوالات همراستا با صحبتهای مشارکت کنندگان ادامه یافت تا زمانی که فرد صحبت و نظریه جدیدی برای عنوان کردن نداشت و به مصاحبه پایان میداد.
جمع آوری دادهها تا رسیدن به اشباع و تا زمانی که ایده و نظریه جدیدی مطرح نشد، ادامه یافت.
در مجموع 37 مصاحبه با شرکت کنندگان مختلف صورت گرفت که بین 15تا 45 دقیقه به طول انجامید. کلیه مصاحبه های ضبط شده و یادداشت های دستنویس به صورت کلمه به کلمه پیاده سازی و تایپ گردید.
متون تایپ شـده جهت تجزیه و تحـلیل به نرم افزار MAXQDA20 وارد شد و به روش تحلیل محتوا و بر اساس مراحل Elo شامل: 1- پیاده سازی متن مصاحبهها ، یادداشتها ، مشاهدات و بحث گروهی؛ 2- مروره چند باره مطالب نوشتاری و ایجاد حس نسبت به دادهها و غوطهوری در آن ها جهت درک بهتر؛ 3- کددهی باز، به معنای کددهی یا تیتر دادن به متن نوشتهها،گروهبندی کدها؛ 4- دستهبندی به معنای قرار دادن کدهای مشابه در دستهها؛ 5- انتزاع کردن به معنای توصیف موضوع از طریق ایجاد دستهها و ایجاد طبقات اصلی، مورد بررسی قـرار گرفت.کد اخلاق (8268) به شناسه IR.SSU.SPH.REC.1399.119 در تاریخ 19/5/1399 برای این پایان نامه با کد 7026 اخذ شده است.
یافته ها
افراد مشارکت کننده 37 نفر بوده که 51% را زنان و 49%را مردان تشکیل دادند. در این پژوهش از افراد مختلف و در گروهای سنی مختلف و در مشاغل گوناگون از مشارت کنندگان استفاده شده است.
نتایج مطالعه نشان داد که رفتار استفاده از ظروف یکبار مصرف در دو دسته اصلی عوامل فردی و بین فردی و اجتماعی دخیل در استفاده از ظروف یکبار مصرف قرار میگیرد.
جدول 1: مشخصات دموگرافیک مشارکت کنندگان اصلی
متغیر |
تعداد ( درصد فراوانی) |
ستون |
سن تحصیلات جنس شغل |
16-40 سال 50-40 سال 60-51 سال 60-73 سال زیر دیپلم دیپلم فوق دیپلم لیسانس و بالاتر زن مرد خانه دار (زن 11) کارمند (زن 5 مرد 9) شغل آزاد ( مرد 4) کارگر ( مرد 3) فرهنگی (زن 1 مرد1) محصل ( زن 2 مرد 1) |
5(51/13%) 19(32/51%) 7(91/18%) 6(21/16%) 11(72/29%) 6 (21/16%) 6 (21/16%) 14(83/37%) 19(35/51) 18(65/48%) 11(72/29%) 14(83/37%) 4(81/10%) 3(10/8%) 2(40/5%) 3(10/8%) |
طیف عوامل تسهیل کننده یا مانع شونده فردی در انتخاب ظروف یکبار مصرف:آگاهی مصرف کنندگان در زمینه مسائل بهداشتی در رابطه با مواد غذایی فله، دانش محدود آن ها در رابطه با سلامت ظروف یکبار مصرف، آگاهی ناکافی و عمل نکردن به آموختهها شرایطی را ایجاد کرده است که موجب افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف شده است.
"قبلا یک مقدار آگاهی بهداشتی مردم کم بود، الان خیلی خوب میدانند که غذاها و مواد خوراکی فله تاریخ انقضا و تاریخ تولید، مدت و شرایط نگهداری آن خوب نیست. ما هم همینطوریم."(خانم، کارمند، 47 ساله)
بررسی صحبتهای افراد شرکت کننده در مصاحبه نشان میدهد که راحت طلبی،زمانبر بودن شستشوی ظروف در مهمانیهای خانوادگی، راحتی استفاده از ظروف یکبار مصرف در مهمانیهای بزرگ، عدم نیاز به شستشو، راحتی استفاده از مواد بسته بندی شده، راحتی و دسترسی آسان برای کارمندان و از طرفی اهمیت دادن به سلامتی افراد خانواده موجب کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف شده است.
"کلا همیشه جامعه و انسان و بشر به دنبال زندگی ماشینی شده است و به دنبال رفاه و راحتی هستند. وقتی ظرف، یک ظرف ملامین یا چینی باشد باید آن را بشویی و تمییز کنی، جمع آوری آن هست ولی اینها خیر. به محض اینکه استفاده میکنند خصوصا در جایی که تعداد افراد زیاد باشند، بعد سریع جمع میکنند و دور میریزند.
خیلی برایشان راحت است. چون که جامعه کلا دارد به سمت ماشینی شدن و راحت طلبی میرود، انسان روز به روز کارهایی میکند که به سمت این برود که زندگیاش راحتتر بشود. این هم بی اثر نبوده." (خانم، خانهدار، 43 ساله)
ترجیحات رفتاری افراد مانند ترجیح به استفاده از ظروف چینی و لیوانهای شیشهای در مهمانیها بجای ظروف و لیوانهای یکبار مصرف، ترجیح دادن استفاده از ظروف دائمی در سفر (مثل استیل)، استفاده از لوازم و ظروف آشپزخانه غیرپلاستیکی دائمی مثل آبکش استیل بجای پلاستیکی و همچنین ترجیحات اقتصادی مانند انتخاب مواد غذایی دارای بسته بندی با کیفیت و با وجود پرداخت هزینه بیشتر باعث کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف در جامعه شده است.
"سعی میکنم حتی برنج را در آبکشهای استیل یا روی آبکش کنم و پلاستیکی نباشد. چون برنج داغ است و ما میریزیم داخل آبکش پلاستیکی و آن حرارتی که بلند میشود و از آن تولید میشود برای ما بد است. " (خانم، فرهنگی، 56 ساله)
دیدگاه افراد شرکت کننده در مصاحبه نشان میدهد که ترس از بیمار شدن در صورت عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف در شرایط خاص، ترس از شستشوی نامناسب ظروف و انتقال بیماریها، استرس فردی و ترس از به تعویق افتادن کارها، خجالت کشیدن هنگام استفاده از کیسههای پارچهای و نگاه منفی به آنها موجب افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در دهههای اخیر شده است.
"به خاطر ترس از اینکه شستشو ناصحیح باعث انتقال و ماندگاری بیماری شود، این کارها را انجام میدهم و ظروف یکبار مصرف استفاده میکنم." (خانم، کارمند، 47 ساله)
بررسی صحبتهای افراد نشان میدهد که عواملی چون درک ناکافی از مشکلات استفاده مجدد از بعضی از ظروف یکبار مصرف، بی توجهی به مشکلات سلامتی در تولید و استفاده نادرست از ظروف یکبار مصرف، سنگین بودن ظروف دائمی و سختی استفاده از آنها، ناتوانی افراد در منزل و سالمند بودن آنها، محدودیت و در دسترس نبودن کیسههای پارچهای و نیاز به خریدهای مکرر و روزانه منجر به افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در جامعه شده است."هر خانهای را که نگاه کنیم میبینیم 200-300 تا از این ظرفها در خانه جمع است و بعد در آن غذاهای دیگر میریزند برای خانه همسایهها میبرند و این اصلا درست نیست. اصلا چندبار استفاده کردن درست نیست. یکبار باید استفاده شود و هیچکس هم یکبار استفاده نمیکند و بعد دور بندازد. "(خانم، فرهنگی، 56 ساله)
افراد شرکت کننده در مصاحبه معتقد بودند که لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی یعنی استفاده از ظروف یکبار مصرف در شرایط بهداشتی جامعه و موقعیتها و بیماریهای خاص (مانند وضعیت فعلی کرونا) و شرایط و قوانین بهداشتی حال حاضر جامعه؛ و همچنین جبر محیطی مانند سازگار شدن فرد با شرایطی که در آن قرار دارد، بسته بندی بعضی از مواد غذایی، اجناس و داروها در ظروف یکبار مصرف و اجبار ادارات به بسته بندی مواد غذایی توزیعی ازجمله عواملی هستند که استفاده از ظروف یکبار مصرف را افزایش دادهاند.
"قبلا مواد غذایی مخصوصا در جامعه حالت سنتی داشت. ظرفها پلاستیکی، کاغذی، کارتنی بود، فرد میتوانست انتخاب کند ولی الان به نوعی مجبور کردهاند که همه مواد غذایی بسته بندی شود و در سطح جامعه توزیع شود. شاید قسمت اعظمش را بتوانیم بگوییم که اجبار برخانوارها است که از این ظروف استفاده کنند. شاید چارهای به آن صورت ندارند. یعنی حق انتخابی ندارند که بخواهند از این ظروف استفاده نکنند." (آقا، کارمند، 50 ساله)
مصاحبهها نشان میدهد که به عقیده افراد افزایش تعداد رستورانها، تالارها، آشپزخانههای بیرونبر و اماکن عمومی و استفاده گسترده آنها از ظروف یکبار مصرف، استقبال گسترده مردم از این اماکن و استفاده از لیوانهای یکبار مصرف در اماکن متبرکه نقش مهمی در افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف دارد.
"پارکها، رستورانها، صنایع مواد غذایی، ادارات، سازمانها، هر جایی که بروید ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد و به فراخور نوع مصرفی که دارند کم و زیاد هست ولی استفاده به وفور دیده میشود. " (آقا، کارمند، 47 ساله)
بررسی مصاحبهها نشان میدهد که تبلیغات صورت گرفته نقش مؤثری در افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف داشتهاند. نوع بسته بندیهای خاص و جذاب سبب جلب توجه و تبلیغ و افزایش مصرف میشود. از طرفی تبلیغات شرکتها و تولید کنندهها بر روی پلاستیکهای خرید موجب تولید گسترده این پلاستیکها شده است.
"در مغازهها میتوانیم بسته بندی محصولات را اشاره کنیم که در خرید وقتی میروم آنجا، بالاخره یک بحثی داریم بنام روانشناسی خرید، خرید و فروش، که در این روانشناسی خرید هر چه تبلیغات و بسته بندی محصول شکیلتر و جذابتر باشد درنتیجه مشتری هم بیشتر جلب میشود و آن را برمیدارد. " (آقا، دانشآموز، 16 ساله)
مصاحبه با افراد و بررسی صحبتهای آنها نشان داد که هزینه کم و مقرون به صرفه بودن ظروف یکبار مصرف به لحاظ اقتصادی در مقایسه با انواع دیگر ظروف یکبار مصرف مثل ظروف کاغذی و آلومینیومی و همچنین ظروف دائمی، صرفه جویی در مصرف آب، عدم تحمیل خسارت به مصرف کننده در مقایسه با ظروف دائمی و گرانقیمت، کاهش هزینههای بسته بندی در کارخانهها، و از طرف دیگر افزایش کارخانههای تولید کننده ظروف یکبار مصرف و به دنبال آن افزایش مغازههای توزیعی در سطح شهر موجب افزایش مصرف این ظروف شده است."اگر فرد بخواهد مهمانی بگیرد یا استفاده کلی داشته باشد، از لحاظ صرفه اقتصادی استفاده از ظروف یکبار مصرف
چون هزینه کمتری دارد، بهتر است." (خانم، کارمند، 40 ساله)
بررسی مصاحبهها نشان میدهد که تنوع استفاده در بخشها و جنبههای مختلف زندگی مانند استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی و گیاهی در صنوف مختلف، کاهش عرضه مواد غذایی به صورت فله، استفاده از پلاستیک جهت بسته بندی مواد غذایی قابل فریزر و عدم جایگزین مناسب، استفاده از سلفون برای کارهای مختلف (از نگهداری مواد غذایی تا کارهای هنری)، ضربه پذیر بودن، عدم شکنندگی، عایق بودن مواد پلاستیکی، تنوع طرح و رنگ، شکل پذیری بالا، فراوانی مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی و وجود انواع و اقسام آن، شکیل و زیبا بودن آنها، در دسترس بودن کیسههای پلاستیکی به وفور در فروشگاهها و همچنین راحتی استفاده از ظروف یکبار مصرف و کیسههای پلاستیکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف ظروف یکبار مصرف و کیسههای پلاستیکی در جامعه است.
"یک خاصیت دیگری که ظروف یکبار مصرف بسته بندی دارند شفاف بودن آنهاست. مثلا شخصی که میخواهد محصولی را خریداری کند در فروشگاهها میتواند محتویات آن ظرف را به راحتی ببیند و همین موجب جذب شدن مشتری میشود و موجب افزایش خرید آن کالا و ترویج استفاده از ظروف یکبار مصرف." (آقا، دانش آموز، 16 ساله)
مصاحبه با افراد مختلف نشان داد که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و بهداشتیتر بودن استفاده از ظروف یکبار مصرف، اهمیت رعایت اصول بهداشتی و کاهش بار بیماری های واگیردار، اهمیت به تمیزی و پاکیزگی و افزایش سرعت عمل در رستورانها برای آماده کردن میزها منجر به افزایش استفاده از
ظروف یکبار مصرف شده است.
"ظروف یکبار مصرف حتی در بحث کرونا یا مسائل بهداشتی و بیماریهای دیگر کنار آن، خیلی نقش مثبت دارد. قطعا بسته بندی بهداشتی مفهومش این است که خیلی پروتکلهای بهداشتی در آن رعایت میشود." (آقا، کارمند، 45 ساله)
با توجه به نتایج استخراج شده از مصاحبهها افزایش تعداد افراد در مهمانی، مراسمهای عروسی یا عزاداری و دیگر مراسمها، زمانبر بودن شستشوی ظروف دائمی و درمقابل راحتی بیشتر و خستگی کمتر میزبان در مهمانیها هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف، لذت بردن از لحظات مهمانی و دورهمی، افزایش سطح مصرف خانوادهها و پیشروی آنها به سمت مصرف گرایی، تجمل گرایی خانوادهها و رقابت در بین خانوادهها (چشم و هم چشمی)، احساس شیک، خاص و باکلاس بودن و جایگاه اجتماعی بالاتری داشتن هنگام استفاده از این ظروف ازجمله عواملی است که منجر به افزایش استفاده از ظروف و سفرههای یکبار مصرف در بین خانواده ها میشود.
"چشم و هم چشمی هم خیلی تأثیر داشته است. در این چشم و هم چشمیها فکر میکنند اگر ظروف یکبار مصرف با طرحها و شکلهای متفاوت با الگوهایی که روی آن نقاشی شده یا سفرههای یکبار مصرفی که انواع و اقسام طرحها را دارد، استفاده کنند باعث زیبایی مراسمشان میشود." (آقا، کارمند، 37 ساله)
درمقابل این عوامل دلایلی ازجمله آداب و فرهنگ خانوادگی افراد، اعتقادات خانوادگی و حفظ فرهنگ مهمانداری، احترام به مهمان و عدم توهین به آنها، القای حس خوب و مثبت در مهمان و زیبایی و وزین بودن مجلس مهمانی موجب میشود که افراد
از ظروف دائمی چینی و شیشهای استفاده کنند و این امر سبب کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف در بعضی از خانوادهها میشود.
"از لحاظ فرهنگ مهمانداری و احترام به مهمان و سنگینی و وزینی یک مهمانی، ترجیحم این است که ظروفم ظروف مناسب و دائمی باشد." (خانم، کارمند، 47 ساله)
عرضه مواد مصرفی با ظروف یکبار مصرف توسط سازمانها:بررسی صحبتهای افراد شرکت کننده در مصاحبه نشان میدهد که استفاده از ظروف و مواد پلاستیکی یکبار مصرف در بیمارستانها و آزمایشگاهها و مراکز بهداشتی به علت رعایت بحث بهداشت، سهولت استفاده و عدم نیاز به استریل کردن برای استفاده مجدد، سلامت و ایمنی افراد در بحث تزریقات و نمونهگیری آزمایشات و انتقال آسان نمونههای آزمایشی در مسافتهای طولانی، افزایش استفاده از این ظروف در کارخانهها و مراکز برای توزیع مواد مصرفی بین کارکنان، عرضه گسترده محصولات و مواد غذایی در بسته بندیهای یکبار مصرف و عدم وجود محصولات با بسته بندیهای غیر پلاستیکی موجب افزایش گسترده استفاده از این ظروف در جامعه شدهاند.
"در مراکز بهداشتی و مجتمعهای کاری، اجتماعی، اقتصادی که میرویم اکثرا از ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی و این موارد استفاده میشود. " (آقا، کارمند، 47 ساله)
نرمهای اجتماعی در استفاده یا پرهیز از ظروف یکبار مصرف:اطلاع نداشتن از استانداردهای مورد نیاز برای تولید ظروف یکبار مصرف و انتخاب ظرف مناسب، تغییر در سبک خرید و خرید کلی ماهانه، خرید از فروشگاههای بزرگ و تفکیک اقلام خریداری شده در پلاستیکهای جداگانه، تغییر شرایط زندگی مردم نسبت به گذشته، تغییر سبک زندگی و فرهنگ مردم، تربیت خانوادگی، تغییر تدریجی شرایط زندگی مردم و ماشینی شدن زندگیها و تغییر نگرش مردم، تغییر شرایط فرهنگی جامعه و باب شدن استفاده از ظروف یکبار مصرف، تغییرات فرهنگی خانوادهها، رواج ارزشهای غلط، ایجاد باورها و فرهنگهای جدید، افزایش استقبال از مواد غذایی بسته بندی به دلیل وجود برچسبهای بهداشتی (شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شرایط نگهداری و تاییدیه بهداشت) بر روی آنها، عدم دسترسی به امکانات کافی در سفر، دسترسی ناکافی به آب، راحتی استفاده از ظروف یکبار مصرف در سفر، فضای کم و محدودیتهای سفر موجب افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در سالهای اخیر در جامعه شده است و به نوعی این ظروف با زندگی مردم عجین شده است.
"سبک زندگی و فرهنگ و شرایطی که جامعه دارد و شرایط کلی جامعه به سمت خاصی سوق پیدا میکند و در یکسری رفتارهایی مثل همین مصرف پلاستیکها اثرگذار میشود و آن را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث افزایش مصرف میشود." (خانم، کارمند، 47 ساله)
اطلاع رسانی درست و کارآمد، آگاهی رسانیهای عمومی، آموزش همگانی، اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانهها و افزایش اطلاعات مردم در رابطه با مضرات و مشکلات ظروف یکبار مصرف و نحوه صحیح استفاده از آنها، استفاده از کیسه های گیاهی در بعضی از فروشگاهها، همراه داشتن کیسههای پارچهای، وجود جایگزین مناسب برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، آگاهی از دیر تجزیه شدن ظروف پلاستیکی و آلودگیهای زیستی ناشی از آن ها، توجه به نسلهای آینده و هم چنین توجه به حفظ طبیعت، جبر اقتصادی حاکم بر جامعه و گران شدن مواد اولیه و درنهایت گران شدن ظروف پلاستیکی میتواند در کاهش استفاده از این ظروف تأثیر مثبت داشته باشد.
"حتما باید ظرفهای یکبار مصرف یک جایگزین خوب داشته باشند که بشود آن را به چرخه طبیعت برگرداند. اگر جایگزین آن بیایید کم کم نهادینه میشود و مردم روی بیاورند به آن سمت و کمتر یکبار مصرف استفاده میکنند." (آقا، کارمند، 40 ساله)
بحث و نتیجه گیری
هدف از مطالعه حاضر بررسی عوامل اکولوژیک موثر در استفاده از ظروف یکبار مصرف در شهرستان خمینی شهر بود. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر در استفاده از ظروف یکبار مصرف شامل عوامل درون و بین فردی و اجتماعی میشود.. این عوامل درون و بین فردی و اجتماعی هم بر افزایش و هم بر کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف تأثیرگذار هستند. نتایج جاویدی و همکاران (1399) نیز هم راستا با نتایج این پژوهش بود (10). نتایج مطالعه آن ها نشان داد که عوامل مؤثر بر رفتار خرید در مصرف کنندگان سبز (طرفداران حفظ طبیعت و مصرف کنندگان محصولات سازگار با محیط زیست) به عوامل درونی و بیرونی مربوط میشود. آن ها عنوان کردند که این عوامل درونی شامل عوامل فردی، روانی و ارزشی- اعتقادی، و عوامل بیرونی شامل عوامل فرهنگی- اجتماعی، عوامل مرتبط با محصول و عوامل بازاریابی و تبلیغات میباشد.
در این مطالعه افراد رفاه و راحتی خود و خانواده را بر دیگر عوامل مقدم دانسته و این موضوع یکی از مهمترین دلایل
افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف بود. مهدوی مزده و فخیم هاشمی (1393) در مطالعات خود (11) دریافتند که افراد با وجود آگاهی نسبی در رابطه با مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف، به دلایلی چون سبکی، راحتی، نشکن بودن، این ظروف را در اولویت استفاده قرار میدهند. پژوهش رجبیزاده و افسرینژاد (1383) نیز نشان داد که اعتقاد به بهداشتیتر بودن بطریهای آب معدنی از عمومیترین دلایل گرایش مردم به آن ها است (12). در مقابل نتایج نشان داد که افزایش آگاهی و توجه به بحث سلامت خانواده یکی از مباحث اصلی و مؤثر در جهت کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف است که توجه و برنامه ریزی درباره آن میتواند در درازمدت تأثیر مثبتی در کاهش مصرف داشته باشد. مطابق با این نتایج مطالعه شارپ و همکاران (2010) نیز نشان داد که آموزشهای عمومی و افزایش آگاهی عمومی در رابطه با جنبههای منفی پلاستیکهای یکبار مصرف موجب کاهش استفاده مردم از این محصولات میشود (13). نتایج خضرایی (1394) نیز تأثیر مثبت آموزش در جایگزینی ظروف یکبار مصرف گیاهی بجای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را نشان داد (7). رعایت مسائل بهداشتی در جامعه از مهمترین عوامل تشویق کننده افراد به استفاده از ظروف یکبار مصرف است. کولیگنون و همکاران (2009) نیز یکی از دلایل عمده افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در جامعه را انتقال کمتر بیماریهای واگیردار توسط این ظروف نسبت به ظروف چند بار مصرف عنوان کرده است (14). گستردگی توزیع این ظروف در سطح جامعه از عوامل سوق دهنده آن ها به استفاده از ظروف یکبار مصرف میشود است. نتایج آدانه و مولتا (2011)
نیز با یافتههای این پژوهش مطابقت داشت (15).
تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی شامل تغییر در نگرش مردم، سبک خرید، سبک زندگی، ماشینی شدن زندگیها و راحت طلبی افراد و از طرف دیگر آموزشها و تبلیغات انجام گرفته در زمینه استفاده از ظروف یکبار مصرف باعث افزایش استفاده از این محصولات شده است. در همین راستا نتایج پژوهش جهانی و همکارانش (1396) نشان داد که آگاهی عمومی پایین از مضرات استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، فرهنگ استفاده نادرست، و نگرش منفی و اشتباه نسبت به کالاهای یکبار مصرف مانند کیسههای پلاستیکی حامل، به عنوان سه دلیل عمده و اصلی استفاده بیش از حد از محصولات پلاستیکی از طرف مصاحبه شوندگان مطرح شد (16). نتیجه پژوهش مشخص می کند که ظروف یکبار مصرف به عنوان یک کالای برگرفته از طبیعت و تولید شده توسط انسان بخش قابل توجهی از تعامل بین انسان و اکوسیستم اطراف آن را تحت تأثیر قرار میدهد. بازگشت این ظروف به طبیعت نیز از بعد دیگری بحث اکولوژی انسانی را به چالش میکشد. در این میان تأثیر افراد از یکدیگر در جامعه که بر استفاده از ظروف یکبار مصرف تأثیرگذار است نیز قابل تامل است.
مردم برای افزایش رفاه، رضایت درونی، آرامش و راحت طلبی خود گرایش زیادی به استفاده از ظروف یکبار مصرف دارند. در این میان شرایط حاکم بر جامعه نیز آنها را به استفاده بیشتر از این کالاهای یکبار مصرف تشویق میکند، اما توجه به بحث سلامتی و برنامه ریزی برای آموزش خانوادهها تا حد زیادی میتواند با افزایش آگاهی افراد در کاهش استفاده از این ظروف مؤثر باشد.
از طرفی به دلیل توجه به اکوسیستمها و محیط زیست و تلاش برای حفظ آنها توسط مردم، آموزشهای صحیح در رابطه با استفاده درست و اصولی از ظروف یکبار مصرف علاوه بر کاهش مصرف این ظروف به حفظ طبیعت و کاهش آسیب وارده بر آن توسط زبالههای تولیدی توسط انسان کمک میکند.
تضاد منافع
نویسندگان این مقاله اعلام می دارند هیچگونه تضاد منافعی در این مطالعه وجود ندارد.
تشکر و قدر دانی
نویسندگان بر خود لازم می دانند که از همه کسانی که مارا در اجرای این مطالعه یاری نموده اند تشکر و قدردانی نماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |