Research code: 7529
Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1399.136
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی،یزد،ایران. ، sadeghian.hossein@gmail.com
چکیده: (659 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نظر به نقش مدارس سبز در حفظ سلامت محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی، افزایش کیفیت فضاهای داخلی، کاهش آلودگی و نیز ارتقای یادگیری در دانش آموزان و اینکه یکی دیگر از ابعاد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت نوجوانان، محیط مدرسه میباشد، در این مطالعه میزان انطباق مدارس متوسطه اول دخترانه شهر یزد با شاخصهای مدارس سبز و ارتباط آن با کیفیت زندگی دانش آموزان را مورد بررسی قرار دادیم.
روش بررسی: طراحی این مطالعه، توصیفی -مقطعی است که در سال 1399 انجام گرفت و نمونهگیری آن به صورت خوشهای دو مرحلهای با انتخاب تصادفی 11مدرسه در ناحیه یک و 13 مدرسه در ناحیه دو آموزش و پرورش و بعد انتخاب تصادفی 11 دانش آموز از هر مدرسه انجام گرفت(264 دانش آموز) و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک (2000) به صورت الکترونیکی بین دانش آموزان توزیع گردید. و پرسشنامه مدارس سبز که برخی از سوالات آن از طریق مشاهده و توسط محقق مورد ارزیابی قرار گرفت و در برخی دیگر از مسئولین و معلمین مدارس خواسته شد، براساس اطلاعاتی که از مدرسه خود دارند به سوالات پاسخ دهند. دادهها به وسیله نرم افزارSPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج حاصل از آزمون آماری t test مستقل نشان داد نمره کلی کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری ندارد(722/0P=) و به طور کلی میانگین نمره بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی با درجه مدرسه سبز تفاوت آماری معنیداری دارد(033/0P =). همچنین میانگین نمره بعد عواطف از ابعاد کیفیت زندگی در مدارس سبز درجه 2 نسبت به مدارس سبز درجه 3 بیشتر بود با توجه به این نکته لازم است توجه ویژه ای به مدارس درجه سبز درجه 3 صورت گیرد
نتیجه گیری: طبق نتایج، درجه سبز مدارس به بهبود بعد عواطف منفی از ابعاد کیفیت زندگی کمک می نماید لذا پیشنهاد میشود با بهرهگیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی، پشتیبانها و سیاست گذاری های دولتی موجب ارتقای درجه سبز مدارس و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان شد.
این مقاله بر گرفته از پایان نامه دانشجویی می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/7/24 | انتشار: 1401/10/30