مظلومی محمودآباد سیدسعید، زارع زاده مهریزی ریحانه، خدایاریان مهسا، فلاح زاده حسین. بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز در سال 1397. طلوع بهداشت. 1400; 20 (1) :1-11
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3024-fa.html
، reihanezarezade@yahoo.com
متن کامل [PDF 641 kb]
(1177 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1433 مشاهده)
متن کامل: (1770 مشاهده)
بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز در سال
مقدمه: کیفیت زندگی شغلی نقش مهمی در تامین رضایت مندی کارکنان و اثربخشی سازمان ها بر عهده دارد. معلمان به دلیل تاثیرات مستقیم آموزشی و تربیتی، در پرورش نسل های آتی جامعه نقشی بی بدیل یافته اند. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش بر آن شد تا کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز را مورد بررسی قرار دهد.
روش بررسی: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-مقطعی است و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 440 نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای 248 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی ایلگان و همکاران (2014) است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار Spss استفاده شد.
یافته ها: یافته ها پژوهش حاضر نشان می دهد، کیفیت زندگی شغلی معلمان در سطح مطلوب است و تنها بعد دستمزد و مزایا است که در سطح نامطلوب قرار دارد.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش بر این نکته تاکید می کند که دغدغه اصلی معلمان شهرستان مهریز در کیفیت زندگی شغلی مسئله دستمزد و مزایا است، بنابراین نباید انتظار داشت معلمی که از دریافت حقوق و دستمزد کنونی خود رضایت ندارد از خلاقیت، برنامه ریزی و کارایی آموزشی و تربیتی ایده الی برخوردار باشد. هر چند اجر کار معلمی فقط در قالب پاداش های مادی قرار نمی گیرد، ولی واقعیت این است که برای گذراندن زندگی در خور شأن و مقام معلم، حقوق مناسب یک ضرورت است.
واژه های کلیدی: کیفیت زندگی شغلی، معلمان
این مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می باشد.
مقدمه
امروزه، کار تنها یک ابزار یا وسیله ای ساده برای امرار معاش نیست، بلکه فرایندی چند عاملی است که انسان به عنوان مرکز ثقل و محرک آن قرار گرفته است. پس از تکامل یافتن واژه کار، مفهوم کیفیت زندگی شغلی (Quality of work) نیز مطرح گردید که تمرکز آن بر فرد بوده و سعی در ارائه شرایط مناسب کاری برای فرد دارد، به نحوی که وی بتواند وظایف خود را با سلامتی و رضایت انجام و توسعه دهد (1). کیفیت زندگی، یک مفهوم چند بعدی است که این ابعاد را می توان در 5 گروه احتیاجات اولیه و اساسی برای یک زندگی خوب (امنیت خاطر، درآمد)، سلامت (حاصل تعامل، عوامل ژنتیک، اجتماعی، محیطی و پزشکی)، امنیت (دسترسی به محیطی ایمن)، روابط اجتماعی مناسب (احترام، همکاری و تعارض بین افراد و گروه ها)، آزادی و انتخاب (توانایی تجربه و برآوردن انتخاب های فردی) دسته بندی کرد (2). اصطلاح کیفیت زندگی شغلی اولین بار در کنفرانس بین المللی Arden در دانشگاه کلمبیا به کار برده شد (3). کیفیت زندگی شغلی، منحصر به رویه های روانی و فردی نمی شود، بلکه در سطح جهان تقاضاهای کلی به وسیله سازمان کارگری جهانی حمایت می شود. در مرکز سازمان کارگری جهانی دستورالعمل های اجتماعی خالق فرصت های شغلی بهتر و بیشتری هستند (4).
کول و همکاران معتقدند که کیفیت زندگی شغلی شامل جنبه های گسترده ای از محیط شغلی است که روی سلامتی و عملکرد کارگر تاثیر می گذارد (4). طبق مطالعه Lindaدر سال 2000 کلا پیامدهای کیفیت زندگی شغلی علاوه بر تامین منابع کارکنان، سازمان و جامعه نتایج متعددی در سه زمینه فردی (همدلی و هماهنگی بیشتر با یکدیگر، حفظ عزت نفس، کاهش نگرانی، اضطراب و خستگی)، سازمانی(کاهش غیبت و ترک خدمت، افزایش تولید، بهبود کیفیت محصول و در نهایت افزایش بهره وری و افزایش عملکرد) و نتایج اجتماعی( افزایش ارزش سرمایه های انسانی، مشارکت و همکاری در رفع مشکلات اجتماعی و افزایش رضایت از زندگی در جامعه) می باشد (5).
معلم باید مسائل و مشکلات مالی، خانوادگی، عاطفی و ....خود را کاملاً کنار گذاشته و با ظاهر و روحیه ای مناسب وارد کلاس درس شود. او نباید اجازه دهد این موارد ذره ای تاثیر منفی روی کیفیت کارش در کلاس بگذارد (6). بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که مهمترین آسیب های نظام آموزش و پرورش، کم توجهی به قلمرو حرفه ای و بی توجهی به کیفیت زندگی شغلی معلمان است (7).
مدرسه یکی از مهمترین نهادهای سازمان یافته و رسمی اجتماعی است که باید با فراهم نمودن محیطی سالم، به جسم و روان کودکان جامعه امکان شکوفایی داده و آنان را نسبت به خود، خانواده و اجتماع مسئول سازد. سرمایه گذاری برای تامین سلامتی جمعیت میلیونی دانش آموزی که آینده سازان جامعه خواهند بود، کاملا منطقی به نظر می رسد، و اما پیش نیاز اصلی تحقق این هدف، تامین سلامت معلمان می باشد (8). معلم، سازنده نسل های آینده هر کشوری است. این شغل از مهم ترین و ارزشمندترین مشاغل در جهان به شمار می آید. کار معلمی فقط یک شغل نیست زیرا با روح، فکر و ذهن انسان ها در ارتباط است (9). معلمان به دلیل تاثیرات مستقیم آموزشی و تربیتی بر فرزندان خانواده ها، در پرورش نسل های آتی هر جامعه نقشی بی بدیل یافته اند. شغل معلمی در کنار اهمیتی که دارد، به عنوان یکی از استرس زاترین مشاغل نیز در دنیا شناخته می شود (10). بنابراین شناسایی عواملی که سبب بهبود کیفیت زندگی شغلی معلمان می شود، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ارتقا سطح سلامت افراد جامعه را در پی خواهد داشت (11).
با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد اهمیت بررسی کیفیت زندگی شغلی معلمان و تاثیرات آن بر فرد و جامعه این پژوهش بر آن شد تا با در نظر گرفتن شرایط متفاوت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی هر شهر، کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز را مورد بررسی قرار دهد.
روش بررسی
در این پژوهش برای نمونه گیری از جامعه آماری معلمان که 440 نفر است، با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95 % و با توجه به مقاله مشابه قبلی که حداکثر انحراف معیار ابعاد پرسشنامه را 2 گزارش کرده است (8) و در نظر گرفتن خطای برآورد 25/0=d نسبت به میانگین ابعاد کیفیت زندگی، تعداد 248 نفر به عنوان نمونه نیاز است. روش نمونه گیری این پژوهش خوشه ای است و تعداد 10 مدرسه (5 مدرسه دخترانه و 5 مدرسه پسرانه) به صورت تصادفی انتخاب می گردد و در هر مدرسه کلیه معلمان وارد مطالعه می شوند.