Barzegar bafrooei K. The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Academic Self-Efficacy Beliefs and Social Adequacy Adequacy in 9th Grade Male Students. TB 2020; 19 (3) :73-86
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3000-fa.html
حیدری یاسر، برزگر بفرویی کاظم، دهقان منشادی منصور. اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی بر باورهای خودکارآمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان پایه نهم. طلوع بهداشت. 1399; 19 (3) :73-86
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-3000-fa.html
پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، ایران. ، k.barzegar@yazd.ac.ir
چکیده: (2041 مشاهده)
مقدمه : در دنیای امروز مطالعه عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی ازجمله دغدغههای اصلی یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی آموزشوپرورش است. پیشرفت تحصیلی در توسعه و آبادانی کشور مؤثر است، در سطوح عالی منجر به یافتن شغل و موقعیت مناسب و در نتیجه درآمد کافی میشود. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و باور های خود کار آمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر یزد بود.
روش بررسی : روش انجام این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه نهم شهر یزد در سال تحصیلی 1397-1398 بوده است. نمونه پژوهشی به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای به این صورت که ابتدا ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد به صورت تصادفی تعیین و از بین مدارس متوسطه اول آن یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد، سپس یک پایه نهم انتخاب و دانش آموزان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند.گروه آزمایش در معرض آموزش خود-دلسوزی شناختی در 8 جلسه 90 دقیقه ای قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان میدهد 8 جلسه آموزشی خود ـ دلسوزی شناختی میزان باورهای خود کارآمد تحصیلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان را در مرحله پسآزمون بهطور معنادار افزایش داده است(05/>p ).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت آموزش خود ـ دلسوزی شناختی میتواند منجر به افزایش خودکارآمدی تحصیلی و کفایت اجتماعی دانش آموزان شود و از این طریق تأثیر مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. استفاده از برنامههای مداخلهای با استفاده از ظرفیتهای موجود در مدارس توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/10/16 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار: 1399/6/10