دوره 21، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1401 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 107-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IRIAUKERMANREC.1399.004


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، Vidarazavi2010@yahoo.com
چکیده:   (505 مشاهده)
مقدمه:پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی و ارزشیابی تعدیل سوگیری شناختی و تصویر سازی ذهنی بر حافظه دیداری و کلامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در شهر یزد می باشد.
روش بررسی:مطالعه حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون  و با گروه کنترل طراحی و اجرا گردید.چهار دبیرستان از ناحیه دو آموزش و پرورش یزد به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و از هر دبیرستان 15 نفر به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند.درابتدا برروی تمامی آزمودنی ها آزمون حافظه وکسلراجرا گردید.سپس آزمودنی ها طی 8 جلسه درمعرض آموزش های متفاوت قرارگرفتند:(گروه‌ آزمایشی1:گروه آموزش تعدیل سوگیری شناختی)،(گروه‌های آزمایشی2:گروه آموزش تصویرسازی ذهنی) و(گروه‌های آزمایشی 3:گروه آموزش تعدیل سوگیری شناختی و آموزش تصویرسازی ذهنی)درحالیکه گروه گواه بدون هیچ گونه مداخله ای باقی ماند.پس از پایان گرفتن آموزشهای گروههای آزمایشی، مجدداَ از4  گروه آزمون وکسلر بعمل آمد.
یافته‌ها:آموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی به صورت معناداری برحافظه بینایی(001/0(P=،  (24/264=F)، مؤثر بود(57%)، در حالی که تأثیرآموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویر سازی ذهنی برحافظه کلامی(053/0(P=، )2/ 726 =F )به سختی معنادار بوده ( 13% ). بنابراین تأیید می‌شود، که آموزش تعدیل سوگیری شناختی و تصویرسازی ذهنی موجب افزایش کارکردحافظه بینایی و کلامی یادگیرندگان می‌شود.
نتیجه گیری: مداخلات این چنینی می تواند سهم عظیمی در یادگیری وراندمان کاری آموزشگاهی و  درمان های بالینی پزشکی داشته باشد.

 
متن کامل [PDF 430 kb]   (250 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (422 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/26 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.