Zare E, Jabbari T, Barzegar Bafrooei K. Investigating the Relationship Between the Amount and the Way of Using Mobile Phones with Achievement Motivation and Educational among Female Students in Yazd City. TB 2019; 18 (4) :79-88
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2982-fa.html
زارع الهام، جباری فر تقی، برزگر بفرویی کاظم. بررسی رابطه بین میزان و نحوه استفاده از تلفن همراه با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان دختر پایه نهم شهرستان یزد. طلوع بهداشت. 1398; 18 (4) :79-88
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2982-fa.html
چکیده: (2812 مشاهده)
مقدمه:استفاده از تلفن همراه در سالهای اخیر به جزء جداییناپذیر زندگی تبدیل شده است. با وجود کاربردهای مفید تلفن همراه، استفاده بیش از حد و مداوم آن زمینه وابستگی و آسیب را در افراد ایجاد مینماید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان و نحوه استفاده از تلفن همراه با انگیزش پیشرفت در بین دانشآموزان دختر پایه نهم دبیرستانهای شهرستان یزد بود.
روش بررسی: نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 288 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بود که از بین دبیرستانهای دخترانه منطقه دو به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس استفاده آسیبزا از تلفن همراه (Cell-phone over-use scale)جنارو و همکاران (2007)، پرسشنامه نوع کاربری تلفن همراه (منطقی، 1389)، پرسشنامه انگیزه پیشرفت (Achivement Motivation Test (هرمنس (1987) و معدل پایان ترم دانش آموزان به عنوان عملکرد تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید.
یافته ها : نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین استفاده آسیبزا از تلفن همراه و انگیزش پیشرفت رابطه وجود ندارد (05/0 < P)، ولی با عملکرد تحصیلی ارتباط معکوس و معنا دار وجود دارد(05/0 >P). بین استفاده نرمافزاری و استفاده از تقویم و زمان با انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0 >P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد استفاده از بعضی امکانات تلفن همراه که منطبق با نیازهای روز یادگیرندگان باشد میتواند به نحو بسیار مطلوبی اثربخش باشد و البته نتایج ، ضرورت توجه برنامهریزان و مسئولین امر را به رواج روزافزون استفاده آسیبزا از تلفن همراه، در دانش آموزان دبیرستانی نشان میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/8/26 | پذیرش: 1398/8/26 | انتشار: 1398/8/26