MazloomyMahmoodAbad S, Tofighiyan A, Ardian N, Kalantari F, DehghaniTafti A, Zobeydi M. The Effect Of Family Health Education On The Knowledge And Attitude Of Couples Attending Pre-Marriage Counseling Classes. TB 2019; 17 (6) :1-11
URL:
http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2843-fa.html
مظلومی محمود آباد سعید، توفیقیان عابد، آردیان ناهید، کلانتری فروزنده، دهقانی تفتی عارفه، زبیدی محمد. بررسی تاثیر آموزش سلامت خانواده بر میزان آگاهی و نگرش زوج های شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج. طلوع بهداشت. 1397; 17 (6) :1-11
URL: http://tbj.ssu.ac.ir/article-1-2843-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی ، abedtofighyan@gmail.com
چکیده: (3041 مشاهده)
مقدمه:سلامت جسمی،روانی و اجتماعی زوج های جوان با سلامت خانواده و ایجاد نسل سالم در ارتباط است،شرکت دربرنامه آموزش و مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است اولین تماس زوجین با نظام سلامت باشد. درک و رضایتمندی آنها از این خدمت،نقش موثری درادامه استفاده از خدمات بهداشتی خواهد داشت.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی،از نوع قبل و بعد روی230 زوج شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج که طی خرداد تا دیماه 94 به مرکز مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نمودند،انجام گردید.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته ای بود که براساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک،آگاهی و نگرش در سه حیطه تنظیم شده بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله برنامه آموزشی ارائه و تکمیل گردید.داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک و در سطج معنی دار 05/0 =α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها:میانگین سنی زوجین مورد مطالعه 77/4±97/22 سال بود.آگاهی زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 89/3±33/6 و 84/3±37/15 بود. نگرش زوجین قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب92/8±94/65 و92/9±56/76بود. میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطه های سلامت باروری،بیماری های ارثی و منتقله از راه خونی و جنسی از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد( 000/0p= ).
نتیجه گیری:با توجه به نتایج مطالعه،لازم است جهت افزایش سواد بهداشتی زوجین درباره مباحث بیماری های منتقله از راه خون و جنسی،سلامت باروری و بیماریهای ارثی،سرفصل ها و زمان انجام کلاس ها برنامه ریزی جامع تری صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/6/3 | پذیرش: 1395/7/18 | انتشار: 1397/12/24